Økosystemer: Ørken og Regnskov | Rapport i Biologi

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.
  • Folkeskole 9. klasse
  • Biologi FSA
  • 12
  • 6
  • 1847
  • PDF

Økosystemer: Ørken og Regnskov | Rapport i Biologi

Biologirapporten beskriver to økosystemer: ørken og regnskov. Den kommer blandt andet ind på de forskellige fødekæder og sammenligner de to miljøer.

Indhold

Fotosyntese
Regnskoven
Betingelser/forudsætninger for en regnskov
Artsdiversitet
Udvalgte planter i regnskoven
Udvalgte dyr i regnskoven
Nedbrydningskredsløbet i regnskoven
Miljøproblemer
Forslag til bæredygtig udvikling
Ørkenen
Betingelser/forudsætninger for en ørken
Udvalgte dyr i ørkenen
Udvalgte planter i ørkenen
Fotosyntese hos ørkenplanter
Græsnings- og nedbryderfødekæder
Miljøproblemer og forslag til bæredygtig udvikling
Konklusion alt i alt

Uddrag

Artsdiversitet:
Artsdiversitet er mængden af arter i et område. I regnskovsområderne er artsdiversiteten meget høj. Men til gengæld er der ikke mange af hver art i regnskoven.
Et eksempel på den høje artsdiversitet er at man på ét enkelt regnskovstræ i Peru indsamlede 43 forskellige arter af myre. Det svare til det samlede antal af myrearter i Storbritannien.

Udvalgte planter i regnskoven:
For at kunne leve i regnskovene har planterne tilpasset sig forholdene på forskellig vis. Ananasplanterne er et godt eksempel på hvordan planterne eksempelvis har tilpasset sig forholdene i regnskovene. Ananasplanterne vokser højt oppe i træerne, hvor de udsættes for udtørring. Så for at kunne klare sig har de udviklet en slags mekanisme, der nedsætter fordampningen. I fugtigt vejr har de hår, som rejser sig, og i tørt vejr trækker hårene sig sammen og beskytter mod fordampning. Bladene på den sidder i en roset, som danner en slags vandtank som opsamler regnvand. Regnvandet indeholder en smule næring og der falder også lidt blade og insekter ned i tanken. Vandtanken kan indeholde op til 5 liter vand. Når blade og insekter er... Køb adgang for at læse mere

Økosystemer: Ørken og Regnskov | Rapport i Biologi

[13]
Bedømmelser
  • 05-04-2010
    Det var en god opgave. Den var vel skrevet og der blev brugt gode biologiske vendinger. Dog var det ikke lige det jeg ledte efter, men meget god inspiration
  • 12-11-2009
    god opgave. den kommer godt omkring både ørken og regnskov. Opgaven må gerne være lidt mere sammmenhængende, så det hele ikke ikk er punkter
  • 21-10-2013
    overskueligt opbygget i afsnit skulle bruge noget om ørkenen det hedder etårige og ikke enårige planter
  • 27-02-2012
    den var nogenlunde, hvis du gik i 3.