"Intet" af Jane Teller | Rapport & Analyse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.
  • Folkeskole 8. klasse
  • Dansk FSA
  • 12
  • 8
  • 2291
  • PDF

Bograpport: "Intet" af Jane Teller | Rapport & Analyse

Opgaven indeholder analyserende materiale af romanen "Intet" af Jane Teller. Analysen besvarer en række arbejdsspørgsmål, som er opgavens udgangspunkt.

Lærers kommentar

Det er en særdeles god opgave med mange gode betragtninger og pointer.

Skolehjælpen.dk's kommentar

Grundig analyse af Intet!

Indhold

1. Hvor udspiller handlingen sig geografisk? Og i hvilken tid? Beskriv også miljøet
2. Hvad sætter handlingen i gang? (Bogens problemstilling)
3. Dette er et skema over de betydningsting, som bliver ofret:
3.1: Lav en analyse og fortolkning af bunken af betydning? Hvordan er udviklingen? Hvornår sker der en drejning?
4. Romanen stiller store eksistentielle spørgsmål om livets mening. Giv nogle eksempler herpå:
5. Beskriv hovedpersonen! Hvem er hovedpersonen? Og hvilken rolle har vedkommende i bogen?
6. Hvordan virker Pierre Anton på dig som læser? Er der nogle af hans udtalelser, der virker særligt tankevækkende på dig? Skriv hvilke og hvorfor. Er det hele Pierre Antons skyld?
7. Romanens synsvinkel
8. Lav en berettermodel over bogens handling. Hvor ligger Point of no return?
9. Finder de betydningen? Hvad synes Pierre Anton?
10. ”Bunken i offentlighedens søgelys” – Er bunken kunst?
11. Hvordan udvikler ”Sofie” sig gennem romanen? Dette punkt indeholder også en karakteristik af Sofie. Hvordan kan det være hun gennemgår denne udvikling?
12. Hvordan ender romanen? Giv en analyse og fortolkning heraf!
13. Ekstra spørgsmål:
Ad 1: Hvad betyder det, når der sættes en pris på dyngen?
Ad 2: Hvorfor hedder byen Tæring?
14. Hvad er tekstens budskab?
15. Din vurdering af romanen. Både sprogligt og indholdsmæssigt. Argumenter for dit svar

Uddrag

3.1: Lav en analyse og fortolkning af bunken af betydning? Hvordan er udviklingen? Hvornår sker der en drejning?

Klassen starter med at vælge materielle ting til bunken, som man bare kan købe (F.eks. den gamle salmebog, perlemorskammen og et Beatlesbånd s. 21). Men de ting de udpeger bliver vildere og vildere. De vælger ting som man ikke bare kan få igen for penge. F.eks Elises døde lillebror, Sofies mødom, Jan Johans højre pegefinger og hunden Askepots hovede. Jeg synes de begynder at blive ondskabsfulde overfor hinanden, fordi den leg, der starter som et frivilligt projekt, hvor folk selv vælger hvad de vil give, udvikler sig til at nogle andre vælger hvad man skal lægge, (men som man har det okay med at aflevere), til at man skal aflevere noget som er meget grænseoverskridende.
Jeg synes med andre ord, at drejningen sker der hvor, at Ole vælger Elises døde lillebror. For jeg synes også som fromme Kaj, “at de døde skal hvile i fred” (s.39).

4. Romanen stiller store eksistentielle spørgsmål om livets mening. Giv nogle eksempler herpå:
Jeg synes der er flere steder i bogen, hvor der bliver stillet store eksistentielle spørgsmål om livets mening:

“Der er intet der betyder noget, det har jeg vidst i lang tid. Så det er ikke værd at gøre noget, det har jeg lige fundet ud af” (s. 5)

“Det øjeblik I blev født, begyndte I at dø” (s. 8)

“Der er seks milliarder mennesker på jorden. Det er for mange, men i år 2025 vil der være otteo-genhalv milliarder. Det bedste vi kan gøre for verdens fremtid er at dø!” (s. 60)

“Vi vandt kampen om betydningen både i den hjemlige og i alverdens presse. Det mærkelige var, at den sejr kom til at føles som et tab.” (s. 96)

“ “Når det er så nemt at dø, er det fordi døden ingen betydning har,” råbte han. “Og når døden ingen betydning har, er det fordi livet ingen betydning har. Men mor jer godt!” ” (s. 115)

Fælles for alle citaterne er, at Pierre Anthon hele tiden stiller spørgsmål til livet og døden. Det synes jeg er deprimerende. Han tænker alt for meget og glemmer at nyde livet og jeg synes det er vigtigt at nyde livet.

5. Beskriv hovedpersonen! Hvem er hovedpersonen? Og hvilken rolle har vedkommende i bogen?

Agnes - en pige i 7A, hun er klassens lytter og historiens fortæller. Hun vil gerne følge Pierre An-thon ud af døren. Hun kan ikke se at det er forkert - at samle alle de sindsyge ting til bunken. Hun skal selv kun bidrage med en enkelt ting - sine grønne sandaler - mens andre aflevere noget der har meget mere betydning:“...jeg sænkede stemmen, en hund med overskåren hals, samt en død ham-ster, en blodig pegefinger og en masse andet. Og også et par grønne sandaler. Jeg kunne ikke nære mig for at tilføje det sidste,... Køb adgang for at læse mere

"Intet" af Jane Teller | Rapport & Analyse

[1]
Bedømmelser
  • 21-11-2011
    Gode kildehenvisninger, dog meget irriterende for øjet at det meste af teksten er understreget.