Samfundsfag FSA: De unge forbrugere

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.
  • Folkeskole 9. klasse
  • Samfundsfag FSA
  • 10
  • 3
  • 1092
  • PDF

Samfundsfag FSA: De unge forbrugere

Samfundsfagsopgaven diskuterer forbrugsvaner for unge og inddrager statistikker over rådighedsbeløbet i forskellige aldersintervaller (ex 13-15 år). Herefter gennemgår opgaven, hvorledes et lovforslag bliver til lov og svarer på spørgsmålet: hvem har tilladelse til at fremsætte lovforslag og hvordan skal forslaget behandles? Endelig undersøger eleven, hvor udsatte unge er med udgangspunkt i Lars Barfoeds udtalelser.

Indhold

Mine forbrugsvaner
Lovforslag
Skal børn og unge beskyttes?

Uddrag

Før et lovforslag kan betegnes som en lov, skal forslaget igennem nogle faser. Faktisk tre.
Til starts skal skaberen/skaberne af lovforslaget fremvise det for folketinget, og forklare hvorfor de mener det bør indføres, og hvordan loven kommer til at fungere. Dette kaldes 1. Behandlingen.
Derefter styrer en ordfører den højst sandsynligt skabte debat. Her kan alle komme med sin mening, og fortælle hvad de eventuelt mener, skal rettes eller laves om på den fremviste lov... Køb adgang for at læse mere

Samfundsfag FSA: De unge forbrugere

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.