Disposition om elektromagnetisme

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.
  • Folkeskole 9. klasse
  • Fysik/kemi FSA
  • Ingen givet
  • 4
  • 1674
  • PDF

Disposition om elektromagnetisme

Opgaven indeholder beskrivelser og tilhørende teori til relevante forsøg vedrørende elektromagnetisme. Derudover indeholder den også et et afsnit omhandlende elektromagnetisme i hverdagen.

Der står visse cifre ud for hver overskrift til forsøgene. Disse cifre referer til et forsøgsark fra bogserien "Ny Prisma" der KAN bruges til fysikundervisning i folkeskolen (alt det man kan se på disse forsøgsark er også at finde i denne disposition).

Elevens kommentar

Dispositionen er særdeles gennemarbejdet og al teorien er meget dybdegående og forklarende (der står praktisk talt ordret hvad man skal sige til en eventuel eksamen, altså ikke noget med nogle stikord).

Indhold

Forsøgene, der bliver gennemgået i dispositionen er:
Fremstil en elektromagnet
Magnetfelt omkring en elektromagnet
Elektromagnetens styrke

Uddrag

Indledning
Elektromagnetisme blev opdaget af den danske videnskabsmand H.C. Ørsted i 1820. Han havde forudsagt at en elektrisk strøm måtte have en magnetisk virkning. Ørsted sendte strøm gennem en ledning og placerede en magnetnål under ledningen, hvorved magnetnålen gav et lille udslag, men det var omverdenen ikke fascineret af da udslaget var så lille som det var. Derefter eksperimenterede Ørsted med at få lavet et større udsving på magnetnålen. Først troede han at jo tyndere ledningen var, jo større udslag ville magnetnålen give, men fandt hurtigt ud af at ledningen skulle være tyk for størst muligt udslag. Til sidst fik han magnetnålen til at dreje sig 50 grader fra sin oprindelige position hvilket fik ham til at indse at han havde gjort en epokegørende opdagelse... Køb adgang for at læse mere

Disposition om elektromagnetisme

[18]
Bedømmelser
  • 16-02-2013
    den beskriver teorien bag forsøgene tydeligt og forståeligt- der er en god forklaring på, hvordan den teori kan anvendes i praksis
  • 03-06-2013
    Bedømt af Folkeskoleelev i 9. klasse
    suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuper fiiiiiiiiiiiiiiiiiin
  • 09-06-2014
    Rigtig fin opgave. :-)
  • 23-01-2014
    Meget fin disposition :-)