Opgave om Ecstasy

- Folkeskole 10. klasse
- Dansk FS10
- 10
- 4
- 1335
Opgave om Ecstasy
Dette er en besvarelse af eksamensættet i dansk i 10. klasse fra maj 2001.
Opgaven fortæller, hvad forfatteren ved om ecstasy og diskuterer forskellige holdninger til ecstasy.
Uddrag
Det pumper. Det banker. Det dunker. Det hele køre rundt. Rundt, imens bevægelserne følger rytmen. Det går stærkt. Basen hamre løs. Musikken er ører rivende. Der er tryk på. Folk smiler. Alle er åbenbart glad. Det virker så falsk. Vand løber ned over ansigterne. Her er også meget varmt. Her næsten heller ingen plads. Der er folk alle vejene. Man kan ikke komme til. Luften er dårlig. Den er fugtig. Lys kastes frem og tilbage af de store rød, gul, grøn lysende lamper. Det blinker og røg sendes op af små huller i gulvet. Men sådan skal det åbenbart være blandt den moderne ungdom. Nogen vil spørge sig selv hvorfor? Andre vil svare; ”Det er Techno”. Nogen vil stadig være uden forståelse for den vilde og extreme ungdomskultur.
Technokulturen har været kendt i USA siden starten af 80'erne. Det er en kultur hvor man har udviklet diskomiljøet til det mere extreme. Musikken laves elektronisk med en meget hurtig rytme. Mens årene gik voksede populariteten for kulturen. Og i 90'erne ramte den England og bredte sig som pesten ud over rasten Europa. Bland andet Danmark. Med kulturen fulgte også en lang række ulovlige stoffer. Ecstasy er det mest kendte og indtaget rusmiddel i kulturen. Stoffet har fået en lang række kælenavne. ”The lovedrug” (kærlighedspillen) er et af dem. Verdens største Techno fest... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind