EU - Opgave om EU i Samfundsfag

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.
  • Folkeskole 9. klasse
  • Samfundsfag FSA
  • 12
  • 3
  • 1096
  • PDF

EU - Opgave om EU i Samfundsfag

Besvarelse til følgende opgaver om EU

1. Lav kort beskrivelse af EU's Historie
2. Hvad sker der ledelsesmæssigt? Hvad er Kommissionen, ministerrådet og parlamentet
3. Hvad skal der gøres for at den almindelige dansker skal tænke mere over EU
4. Hvordan har EU indflydelse på dagligdagen i Danmark
5. Hvornår er EU samarbejdet vigtigt, og hvornår er det ikke
6. Hvorfor har der i Danmark altid været en hvis modstand
7. Hvad mener du EU's opgave er i fremtiden?

Uddrag

1. Det startede i 1952, hvor ”De Seks” – Frankrig, Vesttyskland, Holland, Belgien, Luxembourg og Italien – dannede Kul- og Stålunionen.
Meningen med det var, at man ville undgå strid mellem landende, da Vesttyskland og Frankrig havde været i krig gennem mange år. Man ville undgå den slags ved at lave fællesmarked. Man afskaffede for eksempel told og andre afgifter, på de varer som landene handlede med indbyrdes – dette var så medvirkende til at det ikke var klogt at gå i krig med hinanden, da landene var handelsmæssigt afhængige af hinanden.

I 1973 blev Danmark – sammen med Storbritannien og Irland – en del af EF, der senere blev til EU. Og frem til i dag er mange lande blevet medlem.

Jeg tror at Danmark kom med, fordi det ville hjælpe på økonomien, fordi vi dengang var, hvad man kalder et ”landbrugsland.” Vi havde stor ekspertise i landbrug, og vi kunne dermed tjene på, at eksportere råvarer ud af landet, uden det ville koste dyrt i told... Køb adgang for at læse mere

EU - Opgave om EU i Samfundsfag

[3]
Bedømmelser
  • 02-06-2014
    Super godt! Rigtig nemt at forstå og ikke særlig "tungt skrevet. Et stort 12 tal herfra...og tak for hjælpen med forståelse af EU :)
  • 10-02-2015
    godt med nogle gode noter når man ikke har forstået emnet.
  • 20-02-2017
    ........ .....