Induktion og induktionsspænding | Rapport

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.
  • Folkeskole 9. klasse
  • Fysik/kemi FSA
  • 12
  • 6
  • 887
  • PDF

Induktion og induktionsspænding | Rapport

Rapporten undersøger grundlæggende induktionsbegreber. Den beskriver to forsøg, der hhv. undersøger, hvordan strøm induceres (bevæge magnet frem og tilbage i en spole), og hvad induktionsspændingen afhænger af.

Lærers kommentar

Superfin opgave! Du har formået at fremvise alt, som var planlagt, og samtidig har du lavet nogle super gode forsøg.

Indhold

1. Formålet med induktion
2. Teori om det grundlæggende omkring induktion
3. Forsøg, som tilhører induktion:
3.1 Forsøg 1 – Hvordan frembringes induktionsstrømmen?
3.2 Forsøg 2 – Hvad afhænger induktionsspændingen af?
6. Konklusion
7. Litteraturliste

Uddrag

Formål
Det primære formål med rapporten er, at fremsige induktionen og dens egenskaber ud fra beskrivelser og forsøg i rapporten. Den proces, der foregår, når en magnet bevæges i forhold til en spole, kaldes induktion. Man siger også, at der induceres en spænding i spolen.

Ved at tilslutte spolen til et voltmeter, og derefter bevæge en stangmagnet ned i spolen, vil voltmeteret give et udslag. Det vil hermed betyde, at der frembringes en elektrisk spænding ved at føre en stangmagnet ind i spolen.

Man kan sagtens få voltmeteret til at give et udslag ved hjælp af induktionsmetoden, men i rapporten vil jeg komme med nogle forsøg og undersøge, hvilke grunde der bestemmer spændingens størrelse, og hvad der bl.a. kan gøre den inducerede spændingsforskel højere og kraftigere.

Teori
Efter den danske fysiker H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen i år 1820 begyndte flere af verdens kendte fysikere at eksperimentere med at skabe en strøm ud fra et magnetfelt. Det lykkedes til sidst for den engelske fysiker Michael Faraday i år 1835... Køb adgang for at læse mere

Induktion og induktionsspænding | Rapport

[5]
Bedømmelser
  • 12-11-2013
    Bedømt af Folkeskoleelev i 8. klasse
    Den så da meget fin ud! Jeg har ikke læst den igennem endnu.. men tror det er en hjælp. :) Håber jeg!!!!!!!!!
  • 01-03-2014
    jeg synes desværre rapporten er meget tynd, og gav ikke mig den store inspiration.
  • 19-10-2015
    Bedømt af Folkeskoleelev i 9. klasse
    Udemærket til inspiration
  • 17-06-2015
    Bedømt af Folkeskoleelev i 9. klasse
    god forklaring. lige hvad jeg ledte efter