Global Opvarmning | Projekt i 9. klasse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.
  • Folkeskole 9. klasse
  • Projektopgaven i 9. kl. FP9
  • 12
  • 30
  • 8116
  • PDF

Global Opvarmning | Projekt i 9. klasse

Denne opgave er udarbejdet over 2 skoleår, både 2009 og 2010, da jeg flyttede skole men beholdte samme emne. Det er en virkelig dybdegående rapport, uden nogen form for postulater. Alt er dokumenteret, og taget fra flere synsvinkler.

Problemstilling:
Vi vil undersøge, hvad global opvarmning er, og er global opvarmning kun en teori? Hvad kan man gøre for at bremse global opvarmning, og hvem har skylden for den globale opvarmning? Hvordan vil verden se ud i fremtiden, samt truer den globale opvarmning vores verden?

Arbejdsspørgsmål:
• Hvad er global opvarmning?
• Er den globale opvarmning kun en teori?
• Hvad kan vi gøre for at bremse den globale opvarmning?
• Hvem har skylden for den globale opvarmning?
• Hvordan vil verden se ud i fremtiden?
• Truer den globale opvarmning vores verden?

Af kilder er filmen An Inconvenient Truth samt flere artikler fra Illustreret Videnskab og omkring 40 andre hjemmesider.

Lærers kommentar

Ufattelig fyldestgørende, problemstilling stemmer med konklusion. Rapporten var skrevet med en rød tråd igennem det hele, godt formuleret og ingen brug af udokumenteret viden.

Elevens kommentar

Som sagt er den udarbejdet over 2 år, så det er meget små ting jeg selv ville gøre om.

Indhold

Indhold Side
Forside 1
Indholdsfortegnelse 2
Indledning 3
Problemstilling 3
Hvad er global opvarmning? 4
Er den globale opvarmning kun en teori? 5
Hvad kan vi gøre for at bremse den globale opvarmning? 7
Hvem har skylden for den globale opvarmning? 17
Hvordan vil verden se ud i fremtiden? 18
Truer den globale opvarmning vores verden? 23
Konklusion 26
Vurdering 27
Kildehenvisning 28
Logbøger 30

Uddrag

I denne rapport er vi gået ud fra, at teorien om den globale opvarmning er sand, men der findes mange mennesker og organisationer, som mener, at det bare er noget opblæst sludder, som kun er til for at FN skal få penge og magt. Men hvad enten den globale opvarmning er sandhed eller en løgn, kan det ikke skade at spare på vores resurser, slippe mindre CO2 ud i atmosfæren og få mere vedvarende energi

Lige så længe man holder sig til generelle erklæringer om at beskytte klimaet, kan alle være med, men fra ren snak til handling er noget andet. Ud fra en ny rapport, Climate Policy Integration, Coherence and Governance, som er skrevet i samarbejde mellem en række europæiske miljøforskningsinstitutioner, viser, at der er sket ganske lidt på klimaområdet. Et eksempel kunne være Tyskland, hvor regeringen siden 2007 forsøgt at indføre højere afgifter på biler, der udleder for meget CO2, men regeringen er blevet tvunget til at udskyde reglerne og afgifterne på ubestemt tid på grund af modstand fra blandt andet bilindustrien, der argumenterer med, at det ville koste arbejdspladser.
Et andet eksempel er, at Holland for nylig indførte en afgift på flybilletter, af rent hensyn til klimaet. Afgiften havde dog ikke den store virkning, da de hollandske passagerer valgte at flyve fra Tyskland eller Belgien i stedet. Det samme dilemma finder man på markedet for el i de skandinaviske lande. Tidligere havde Finland en klimamotiveret afgift på produktion af el, men i år 1997 valgte Finland at opgive afgiften, da der blev åbnet for handel med el mellem de skandinaviske lande.. Afgiften var derfor skadelig for de finske el-producenters konkurrenceevne... Køb adgang for at læse mere

Global Opvarmning | Projekt i 9. klasse

[5]
Bedømmelser
  • 11-01-2017
    Bedømt af Folkeskoleelev i 9. klasse
    Ganske udmærket opgave. Den hjalp mig med at skaffe et 12-tal, så creds til den
  • 22-06-2013
    Bedømt af Folkeskoleelev i 9. klasse
    Brugte den til projektopgaven i 9. klasse fandema godt, selvom vi ikke scorede 12.. taK!
  • 04-12-2014
    jeg kunne lide det rigtig meget, består er nogle gode handlinger.
  • 14-12-2011
    Hold da helt kæft den er sindsyg god, godt gået drengene!