Projektopgave om at være muslim i det danske samfund

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.
  • Folkeskole 9. klasse
  • Projektopgaven i 9. kl. FSA
  • 12
  • 21
  • 6694
  • PDF

Projektopgave om at være muslim i det danske samfund

Indeholder svar på følgende problemformulering: Hvilke fordele og ulemper kan det få for den enkle muslim og det danske samfund, hvis muslimen ikke tilpasser sig i samfundet? Hvad kan vi hver især, muslim som ikke muslim, gøre for det?

Derudover indeholder projektopgaven information om Hizb-ut-Tahrir, Mohammed-tegningerne, forskellige typer af retninger indenfor den muslimske tro samt udtalelser om emnet fra muslimer i forskellige aldre.

Elevens kommentar

OBS! Opgaven er skrevet i 8. klasse.

Indhold

Forord
Indledning
Tørklæder
Euro-islam
Muslimske fundamentalister
• Forskelle og ligheder mellem Euro-islam og Fundamentalistiske muslimer.
Muhammed-tegningerne
• Konflikten ved Muhammed tegningerne
• Vores mening
Denge muslimer
Hizb-ut-Tahri
• Hizb-ut-Tahrir i Danmark
Konklusion
Kildemateriale

Uddrag

Forord
Islam og integration er et varmt emne i medierne. Især i valgkampen blev integration et af de største punkter. Selvom mange politikere giver udtryk for vi, eller måske mere de, ved meget om islam, skjuler der sig mange hemmeligheder i emnet. Spørgsmål vi ikke kan få svar på ved mindre vi selv opsøger dem. Man hører ofte: ”Nu er der en islamisk.., som har gjort …”. Mange danskere tror muslimer er de eneste ”indvandre”, det passer ikke. Der er mange andre emigranter, som vælger at komme til Danmark. Der er også mange der forbinder ordet ”muslim” med noget voldeligt, skadeligt og urolige mennesker, men dette holder heller ikke. Det er en utrolig lille del af både Danmarks, men også verdens muslimer, som ønsker at gøre skade på andre. Vi har taget fat i, hvad det er muslimerne kommer fra, hvad de kan komme til i Danmark, hvilke retninger de kan gå (ret firkantet), altså hvilken forandring de går igennem når de kommer til Danmark. Når disse ”forandringer” kommer i samfundet, hvor der kommer ”fremmed”, skal vi tage hensyn til dem, og hvad vi skriver og siger.. Eller er det dem der skal respektere det samfund vi har i Danmark? Som du nok har luret er det Muhammed-krisen, vi gerne vil fører ind til. Når muslimerne, som kommer med en anden religion, kommer hertil kan der komme sammenstød som f.eks. Muhammed-krisen. Hvad kan hver vi hver især gøre for muslimerne kommer bedst ind i vores samfund, for det er vel det vi alle ønsker. Vi ønsker vel alle at hjælpe, hvor vi kan? Eller er der undtagelser, når vi i har associationer?

Indledning
Islam, som er en religion der især bliver dyrket i Mellemøsten, udgør ca. 21 % af alle religioner. I dag er der ca. 1,2 milliarder muslimer i hele verden. Islam har en vækst på ca. 2,17 % årligt, og er dermed den religion, som vokser mest pr. år. !!!!
Islam er den yngste af verdensreligionerne og den anden største religion. Islam er bygget op på profeten, Muhammeds, åbenbaringer.
I år 570 blev Muhammed født i Mekka på 12. dagen i den 3. måned. Mekka var på den tid
et vigtigt handelscenter.

Muhammeds far døde inden Muhammeds fødsel. Da Muhammed var 6 år gammel, døde hans mor. Derefter blev han opdraget hos familien. Muhammed blev kendt, inden for handel i Mekka, som en god og ærlig mand. Han arbejdede for en rig enke, som senere blev hans kone, da han var omkring 25 år. Efter hans første åbenbaring, som fandt sted i Hira-grotten, vendte han hjem til sin familie. Hans kone, Khadija, var den første, som var sikker på, at han var blevet kaldet til at være Allahs profet. Hira-grotten lå lidt nord for Mekka. Derefter gav Muhammed sig til at lære folk om, hvordan Allah ønskede de skulle leve. Ti år efter den første åbenbaring døde Muhammeds nærmeste støtter, Khadija... Køb adgang for at læse mere

Projektopgave om at være muslim i det danske samfund

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.