Jagten på et menneske af Svend Åge Madsen | Bograpport

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.
  • Folkeskole 8. klasse
  • Dansk FSA
  • 12
  • 7
  • 3083
  • PDF

Jagten på et menneske af Svend Åge Madsen | Bograpport

Bograpport af "Jagten på et menneske" af Svend Åge Madsen fra 1991.

Uddrag

1. Kapitel 1.1.

Personkarakteristik af personer vi møder i dette kapitel:

- Asser (hovedperson) : Asser fortæller i hver andet kapitel om sit liv som helt. Han vil gøre alt for at redde sine venner. Han har tilpasset sig samfundets regler.

- Tobia (Nøk) : Tobia er en hjælpeløs og svag pige der ikke har tilpasset sig det nye samfund. Hun vil kæmpe for frihed og ser op til Asser som jo så er helten på det her tidspunkt.

Beskrivelse af samfundet og dets regler:
Samfundet har lige indfør en ny regel. Eftersom ingen ved hvad man skal gøre med de arbejdsløse, har en mand sendt et tilfældigt forslag ind til regeringen. Alle med et specielt jagttegn har tilladelse til at skyde enhver arbejdsløs mellem 9-16.

For at understrege de to befolkningsgrupper jægere og harer, bruger forfatteren en del jagtudtryk. Giv eksempler:
- skudvidde
- at have antennerne ude
- rådvild

Beskrivelse af det indbyrdes forhold
-mellem harerne: man må klare sig selv. Den der kan flygte overlever.
-mellem jægerne: Jægerne passer stort set sig selv. Alligevel konkurrerer de på en måde med de andre.
-mellem harer og jægere: Det er hver dag en konkurrence mellem offeret og jægeren. Hvis offeret overlever til når signalet lyder er det hermed en sejr for personen og et tab samt en ydmygelse for jægeren, der er endt op uden bytte.

Det geografiske sted handlingen foregår:
Det foregår i centrum af Aarhus. På side 43 siger Asser at han havde en udsigt til Mols. På side 6 lunter Asser op ad Vesterbrogade.

Mening med Assers sætning "jeg havde en god fornemmelse af at have gjort min pligt" (s. 13) :
Dette citat er taget ud fra et af hans drømmekapitler. Her opfatter han sig selv som en helt. I dette tilfælde en soldat der har fuldført opgaven og gjort sin pligt. Selvom man i den verden må klare sig selv, er han stolt over at have reddet et andet menneskes liv.

2. Kapitel 1.2.

Personkarakteristik af personer vi møder i dette kapitel:

- Asser: I dette kapitel er han en af de arbejdsløse der hænger ud hele dagen med alle hans venner uden at lave noget.

- Tobia (Nøk): I den virkelige verden er hun også en del af vennekredsen. Hun er ikke sårbar, men entusiastisk, glad og holder håbet oppe hos de andre. Det er hende der finder på idéen med at lave en film om en film om et bankkup.

- Bo: Bo er også en del af den arbejdsløse vennekredsen.

- Petra: I anden del af kapitlerne er hun en del af den arbejdsløse vennekreds.

Beskrivelse af samfundet og dets regler:
Her er loven ikke indført. De arbejdsløse hænger på hjørnerne. Forfatteren beskriver de to hovedgrupper på to forskelige måder på side 14. "de flittige mennesker der var på vej til arbejde, eller som var i gang med deres arbejde og passerede Rådhuset, kastede alle sammen et misundeligt blik efter den flok unge der hyggede sig i solen på den store græsplæne. De var mere farverigt klædt, mere opfindsomt og var varieret end de travle, der hovedsageligt var i gråt eller dæmpet blåt." Ellers er samfundet ikke meget anderledes fra i dag.

Fra hvilket system får Svend Aage Madsen idéerne "frinumre" og "gråjakker" fra?
Vi kender i hvert fald betegnelsen frinummer fra militæret. Hvis du trækker frinummer skal du ikke i militæret. Og under 2. Verdenskrig blev nazisterne kaldt gråjakker.

Beskrivelse af det indbyrdes forhold
- mellem frinumrene: Man hænger ud i store grupper uden at lave noget. Der er intet anspændt eller nogen problematik mellem de arbejdsløse.
- mellem gråjakkerne: Myldrer rundt mellem hinanden uden rigtig at tænke på andet end... Køb adgang for at læse mere

Jagten på et menneske af Svend Åge Madsen | Bograpport

[61]
Bedømmelser
  • 04-11-2010
    Opgaven er fyldt med en masse gode oplysninger men den er lidt rodet. Kunne godt bruge nogle flere overskrifter så man kunne finde rundt lidt bedre. Godt arbejde :)
  • 24-03-2010
    Jeg synes det er en rigtig god analyse, den har ALT det en god analyse skal have. - jeg vil sige det er en rigtig god hjælper tak for hjælpen :)
  • 01-02-2016
    Bedømt af Folkeskoleelev i 9. klasse
    God og til stor hjælp hvordan man kan gribe det an
  • 14-12-2014
    god hjælp og inspiration til egen opgave