Projektopgave om globalisering

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.
  • Folkeskole 9. klasse
  • Projektopgaven i 9. kl. FSA
  • 12
  • 13
  • 3845
  • PDF

Projektopgave om globalisering

Projektopgave om globalisering fra 9. klasse.
Indeholder fakta om globalisering - taget udgangspunkt i Kina, fakta om Kina og Kinas plads i verden.

Problemformulering

• Kina har verdens fjerde største økonomi (2006).
Nogle lever med meget høj velstand, mens andre klarer sig fra dag til dag med meget strenge kår.
Hvorfor griber myndighederne ikke ind?

• Det spås, at Kina er en kommende supermagt, mens andre mener, de allerede er blevet det.
Hvordan kan Kina være /blive en supermagt, når den almindelige borger i landet intet har at sige pga. det kommunistiske styre? Hvordan kan den øvrige verden acceptere det, når Kina ikke følger menneskerettighederne?

• Landet er utrolig lukket og kommunistisk styret, selvom de ikke selv vil indrømme det.
Kender folket ikke til demokrati, ønsker de ikke at få indført demokrati, og hvordan kan de respektere dette kommunistiske styre, hvor de ikke har nogen medbestemmelse i samfundet?

• Historisk set plejer Kina at have en periode på 100 år med uroligheder i landet hvert 500. år. Nogle mener, at de er nået til sådan en periode igen.
Hvad vil det føre med sig på den politiske front og indenfor menneskerettigheder?

Arbejdsspørgsmål

• Kort beskrivelse af kinesere.
• Hvad er outsourcing og hvad betyder det for verden?
• Er folket tilfreds med landet som helhed; økonomi, politik, love?
• Hvorfor er det kun nogle steder i Kina, der følger med i modernisering og den stigende velstand?
• Hvordan er Kinas politik?

Indhold

Indledning og hvorfor lige ”Made in China”? Side 3
Problemformulering. Side 4
Arbejdsspørgsmål. Side 4
Kina – Et mægtigt rige på mange måder. Side 5
Kinesere. Side 6
Kinas styre/politik. Side 7
Supermagten Kina. Side 7
Arbejde. Side 8
Outsourcing. Side 8
Hvad betyder outsourcing for verden? Side 8
Handel med Kina. Side 9
En dårlig arbejdsplads. Side 10
Fremtidens Kina. Side 11
Konklusion. Side 13
Litteraturliste. Side 14

Uddrag

Indledning

Når man siger ”globalisering”, er det svært ikke også at sige ”Kina”.
Kina ”fylder” meget i vestens hverdag. Kina er overalt, og er næsten umulig at undgå.
Jeg har overvejet, om jeg skulle forsøge at undgå varer fra Kina en uge, men jeg har ikke gjort det. Jeg tror sagtens, det kan lade sig gøre at undgå varer derfra i en uge, men derefter begynder det også at blive en stor udfordring.
Kina er verdens 2. største eksportør, så der er ikke noget at sige til, at de er overalt.
Men hvorfor skulle man også undgå dem?
Man kan jo gøre det som et rent eksperiment.
Det har forfatteren Sara Bongiorni fra USA valgt at gøre, med sin mand og deres to småbørn, et år. Imens forsøget stod på, skrev hun en bog over forløbet. Denne bog er jeg ved at læse, og det er tydeligt, at det er noget af en udfordring!
Man kan også gøre det i protest mod arbejdsforholdene i Kina. Det er ikke altid, produktionen på fabrikkerne foregår helt fair. Det er faktisk ofte, det foregår under urimelige forhold sammenlignet med vestens arbejdsforhold og i strid med menneskerettighederne.
Hvordan kan det lade sig gøre? Mange af fabrikkerne med dårlige arbejdsforhold er firmaer, fra Vesten, der har outsourcet til Kina, så har vi ikke et ansvar?
Jeg har kigget nærmere på, hvad outsourcing betyder for Kina, for forbrugeren af Kinas produkter, og på hvad det betyder for verden.

Hvorfor lige ”Made in China”?
Jeg valgte, at mit emne skulle hedde ”Made in China” efter at have hørt om bogen ”Made in China – Kan man leve et år uden varer fra Kina?”. Det kom næsten impulsivt., at det var det, min overskrift skulle være.
Jeg synes, det er vigtig at vide noget om baggrunden for alle de produkter, vi køber, at få sig en mening om det er godt eller skidt, at vi handler med dem, og om forholdene dernede, både økonomisk, menneskeligt og globalt set... Køb adgang for at læse mere

Projektopgave om globalisering

[3]
Bedømmelser
  • 15-03-2015
    Bedømt af Folkeskoleelev i 9. klasse
    God opgave med masser information omkring emnet
  • 02-06-2015
    Bedømt af Folkeskoleelev i 9. klasse
    Rigtig rigtig god. kan anbefales
  • 20-04-2017
    Bedømt af Folkeskoleelev i 9. klasse
    Flot opgave, ingen mangler..