OSO om arkitektfaget

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.

OSO om arkitektfaget

Opgave som giver et overblik over arkitektuddannelsen og er skrevet i forbindelse med OSO i 10. klasse. Den opridser først optagelsesproceduren og kravene (kvote 1 og 2), bacheloruddannelsen og kandidatuddannelsen, hvor man skal vælge, hvilket institut man vil fortsætte på (By og Landskab, Institut for Arkitektonisk Kulturarv osv.) Herefter kigger opgaven på arkitektens arbejdsopgaver, og på hvordan faget vil udvikle sig i fremtiden (Heliodisplays, E-ink papir osv.)

Skolehjælpen.dk's kommentar

Fin opgave. Der mangler en problemformulering og logbogen er ikke vedhæftet.

Indhold

Hvordan bliver jeg arkitekt: s.3
Adgangsgivende eksaminer
Optagelseskravene
Optagelsesprøven

Arkitektuddannelsen: s3
Bacheloruddannelsen
Kandidatuddannelsen

Institutter på arkitektskolen: s.4

Hvilken type arkitekt kan jeg blive: s.4

Arkitektens arbejdsopgaver: s.6

Arkitektfaget i dag: s.7

Fremtidsvision for arkitektfaget s.7
Samarbejdsformer
Redskaber
Præsentation
Fremtidens materialer

Konklusion s.11
Hvad betyder udviklingen for fremtidens arkitektfag

Uddrag

Hvordan bliver jeg arkitekt?

Adgangsgivende eksaminer til arkitektskolen.
• Studentereksamen
• Højere forberedelseseksamen (HF) Højere handelseksamen (HHX)
• Højere teknisk eksamen (HTX)
• Bygningskonstruktøreksamen

Optagelseskravene:

Optagelse via kvote 1
Hvis du man tilstrækkeligt højt karaktergennemsnit kan man komme direkte ind på én af arkitektskolerne. For at komme ind på arkitektskolerne skulle man sidste år have flg. karaktergennemsnit: Kunstakademiets Arkitektskole 9,3 og Arkitektskolen i Aarhus 9,1.
Hvis der er mange ansøgere med et højt gennemsnit optages de elever der har det højeste gennemsnit,- og det er så med til at presse gennemsnittet op.

Optagelse via kvote 2
Hvis man ikke kan opnå det krævede karaktergennemsnit til kvote 1 kan man forsøge at komme ind gennem kvote 2. Dette betyder at man skal løse og indsende en stillet hjemmeopgave . På baggrund af den vurderes om man kan komme til optagelsesprøve .Grunden til at man har den mulighed også er for ikke at forhindre mennesker med et lavt gennemsnit i at blive arkitekt. Det kunne jo være at man kom til at afvise en person, der bare var den fødte arkitekt.

Optagelsesprøven:
Hvis man får lov til at komme til optagelsesprøven får man stillet opgaver der viser om man virkelig har lyst til at blive arkitekt. Desuden prøver de af om man forstår og har evner for at se en arkitektonisk problemstilling og om man kan finde på ideer og løsninger til denne. Man skal desuden vise om man kan undersøge og arbejde med rum og hvordan de hænger sammen. Og det allervigtigste er at man viser at man kan vise sine ideer og tanker gennem en tegning eller en model.


Arkitektuddannelsen består af en 3 årig bacheloruddannelse og en 2 årig kandidatuddannelse:

Bacheloruddannelsen:
1 studieår.
Det første studieår bruges til at få lært det helt grundlæggende. Blandt andet lærer man noget om hvad arkitektur drejer sig om, man får lært at tegne og at få ideer. Desuden lærer hvordan man tænker som en arkitekt. Når året er gået bedømmes det om man er studieegnet og om man kan gå videre.
2 studieår.
I andet studieår lærer man at planlægge og man lærer om arkitektonisk design. Samtidig forsøger man... Køb adgang for at læse mere

OSO om arkitektfaget

[10]
Bedømmelser
  • 02-12-2008
    det er en meget fin oso opgave og man kan nemt bruge den da der ikke er nogle personlig hændelser.
  • 11-01-2009
    Super til OSO - Opgave!
  • 12-05-2015
    Bedømt af Efterskoleelev i 10. klasse
    Virkelig god og meget nøje skrevet
  • 03-01-2011
    Den er rigtig god, men skulle du ikke have en problemformulering med i opgaven?