OSO om dommer og jurauddannelsen

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.

OSO om dommer og jurauddannelsen

OSO som undersøger dommererhvervet og jurauddannelsen, som giver adgang til arbejdet. Den redegør for uddannelsens forløb og for lønudsigter og arbejdstider for dommere. Herudover giver den også et overblik over bl.a. Jyske lov og princippet om magtens tredeling.

Indhold

• Forord/ problemformulering
• Hvorfor vil jeg gerne være dommer
• Hvad er en dommer?
• Hvordan er uddannelsesforløbet for en dommer?
• Hvilke krav er der til dommerstudiet?
• Hvordan er hverdagen som dommer?
• Hvad er muligheden for at videreuddanne sig?
• Hvordan er lønnen som dommer?
• Hvordan dømmes de forskellige domme?
• Hvordan er historien omkring den jyske lov?
• Hvordan er magtens tredeling?
• Hvad er mit mål med dommerjobbet?
• Konklusion

Uddrag

Forord/problemformulering

I min opgave vil jeg skrive om jobbet ”dommer”. Jeg vil fortælle kort om, hvorfor jeg har valgt dette erhverv, og så vil jeg komme ind på hvad en dommer fortager sig og hvad det vil sige, at være dommer. Jeg vil også redegøre for hvilke krav jobbet har, og hvilke fordele og ulemper det har. Udover det vil jeg også beskrive en dag med en dommer. Jeg vil også fortælle hvilke udviklingsmuligheder der er, samt en uddybelse af uddannelsesforløbet.
Størstedelen af min opgave vil handle om selve jobbet som dommer, hvilke retssager der ofte er i retten og hvordan de forskellige lovovertrædelser bliver straffet. Jeg vil også fortælle historien bag dommerjobbet, og komme kort ind på magtens tredeling.
Endelig vil jeg afslutte opgaven med, at fortælle om hvad mit mål med jobbet som dommer vil være.

Hvad er en dommer?

En dommer er en der sidder i retten og følger med i sagen fra begyndelsen og ender med at afgøre hvor hård straffen skal være, for den tiltalte. Hvis der er nævninge med, er de med til at bestemme om den tiltalte skal kendes skyldig eller uskyldig, men de har ingen indflydelse på, hvor hård straffen skal være. En dommer skal også afgøre de løbende ting i retten f.eks. hvis en forsvarer afbryder midt i en sag, og ikke mener at sin klient skal svare på et krænkende spørgsmål eller hvis anklageren stiller spørgsmål, som ikke er relevante i sagen. Når der har været et vidne i retten, og har svaret på anklagerens eller forsvarerens spørgsmål, indspiller dommeren et referat af vidnes udtalelse på et kassettebånd.

En dommer skal ikke gennemgå lige så meget inden retssagen starter, dvs. dommeren skal ikke læse nær så meget, som en advokat skal. For hvis dommeren allerede har læst hele sagen grundigt igennem, har han/hun allerede dannes sig et billede om hvorvidt den tiltalte er skyldig eller ej, og... Køb adgang for at læse mere

OSO om dommer og jurauddannelsen

[4]
Bedømmelser
  • 15-11-2010
    Din oplevelse i retten gav mig virkelig indsigt i en dommer hverdag. Tak for insoiration : D
  • 24-01-2012
    ....................................................... super god!
  • 07-02-2011
    Godt, jeg synes det var 10-tallet værd
  • 10-11-2010
    Du har reddet mit liv! :D fantastisk opgave!