Projektopgave om racisme i 9. klasse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.
  • Folkeskole 9. klasse
  • Projektopgaven i 9. kl. FP9
  • 10
  • 13
  • 3638
  • PDF

Projektopgave om racisme i 9. klasse

Dette er vores projektopgave om racisme skrevet i historie. Har rimelig meget med om apartheid.

Problemformulering
Da vi mener, at racisme ikke hører til i et moderne samfund, mener vi, det er relevant at stille spørgsmålene; hvad får folk til at dyrke racisme i et moderne samfund? Hvor går grænsen, før man er racist? Hvad er det der driver folk til racisme? Er racisme gengældt? Vi undrer os samtidig over hvad det egentlig betyder? Skal hudfarve og etnisk baggrund have betydning for menneskers liv? De historiske ”begivenheder” angående racisme. Hvordan så det ud dengang? Hvordan ser det ud nu? Og hvordan vil det se ud i fremtiden? Er det okay, at racisme er med til at forme den verden vi lever i i dag?

Elevens kommentar

Den kommer ind på mange områder, og giver en lyst til at læse mere omkring racisme.

Indhold

Side 3 Problemformulering/emnebegrundelse
Side 4 Betydning
Side 5 Hvor går grænsen?
Side 6-8 Fortid, nutid og fremtid
Side 9 Hvad driver racisme?
Side 10 Hvad får folk til at dyrke racisme?
Side 11 Konklusion
Side 12 Kildeangivelser
Side 13 Procesbeskrivelse

Uddrag

Emnebegrundelse
Grunden til valget af emne er faldet på racisme, er fordi det er noget, der fylder meget i hverdagen. Racismen og dens historiske spor er en betydelig brik i vores forståelse for, hvordan verden ser ud i dag.
Udover det historiske og det nutidige problem, er det også et spændende område at komme ind på, da der er så mange forskellige fakta at arbejde med. Det er samtidig også noget alle kan relatere til, og noget næsten alle har oplevet. Om det så er at have udtalt sig racistisk uden egentlig at ville være racist, til at være bevidst racistisk.

---

Betydning
Racisme er i al sin enkelthed; et had til et andet folk. Måske er det lidt firkantet skrevet. Racisme kan opstå ved at en person, går og er træt af noget, og mangler en at give skylden. Der kan komme en person, og vise ham hvem de skyldige er, som det var tilfældet med Hitler, eller personen finder dem selv. Racisten giver så dem skylden for hans dårligdom, og der udvikles et stort had. Det kan dog i modsætning til had, være frygt. Frygten kan også spille en stor rolle i forhold til racisme. Personen er bange for at den fremmede skal tage hans hus, arbejde, kone. Han ved altså hvem det er der er skyld i hans frygt og da frygten kun kan gå væk hvis indvandreren eller flygtningen også gør det er der kun én ting at gøre. Gøre livet så surt for dem som overhoved muligt. Dette kommer ting udtryk gennem racistiske handlinger.
Den ”klassiske” definition af ordet racisme er, at udtrykket kun omfatter en egentlig racelære, hvor en biologisk race, altså hudfarve, opfattes underlegen eller overlegen i forhold til andre. Her er det den hvide mand, der er overlegen og den sorte mand, der er underlegen. Men til daglig bruger mange ordet, racisme, i en bred og måske mindre klar betydning. Det omfatter som regel alle de negative ytringer mod en bestemt gruppe mennesker.
Der er forskel på racister og mennesker, der udtaler sig racistisk. En racistisk udtalelse kan finde sted en enkelt gang, hvor racister står ved, at de er i mod mennesker, der er anderledes. Om det så er kulturelt anderledes, udseendemæssigt, religionsmæssigt eller en helt anden ting.
Stil racisme op mod f.eks. på Kurt Vestergaard, der i sin tid afbillede profeten Muhammed på et grænseoverskridende og stødende plan, at det blev anset som en racistisk ytring. Selvom det i Danmark er... Køb adgang for at læse mere

Projektopgave om racisme i 9. klasse

[3]
Bedømmelser
  • 08-12-2012
    Bedømt af Folkeskoleelev i 9. klasse
    Tak det var lige det jeg havde brug for :)
  • 08-01-2013
    Bedømt af Folkeskoleelev i 9. klasse
    fantastisk det var så brugbart
  • 16-01-2014
    Rigtig god og konkret.