Analyse af reklame | Mundtlig dansk eksamen

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.
  • Folkeskole 10. klasse
  • Dansk FS10
  • 12
  • 5
  • 1393
  • PDF

Synopsis: Analyse af reklame | Mundtlig dansk eksamen

Opgaven indeholder en analyse af reklamen "Lad der blive lys- KAISER idell 6631 LUXUS" fra lysmesterendotdk til mundtlig dansk eksamen.

Opgaven indeholder både analyse, fortolkning og perspektivering.

Lærers kommentar

At det var en super flot præstation. Min lærer var meget stolt og overrasket over alle de ting jeg nåede at komme ind på.

Elevens kommentar

Tiden.. Det kan godt tage meget langt tid, hvis man vil have ALT med, så man skal tænke over om der er tid til det hele.

Indhold

Titel på fordybelsesområde:
Prøveoplæg
Præsentation af prøveoplægget og begrundelse for valg af dette:
Grundig beskrivelse af reklamen.
Analyse
Afsender
Sagforhold/hensigt:
Modtager
Forgrund
Mellemgrunden
Baggrund
Blikfang
Komposition
Det væsentlige og dominerende:
Miljø
Perspektiv/synsvinkel:
Lys
Kropsprog
Farver
Tekst på billedet:
Salgsteknik
Hvordan påvirker reklamer os:
overjeget (superego):
jeget (ego):
Underbevidstheden (id):
Perspektivering
Sekundære og primær brugsværdi:
Biblen
Min vurdering:

Uddrag

Præsentation af prøveoplægget og begrundelse for valg af dette:
Jeg har valgt denne reklame fordi den ikke er ligesom alle andre reklamer. Den er bygget meget op på biblens historie og der er meget religiøst og guddommelig symbolik. Jeg synes der er meget kød på den og at der ligger meget mere gemt i den, end man ellers lige ville tro. Den er samtidig også lidt provokerende, og der er måske delte meninger om hvorvidt den er god eller dårlig.

Grundig beskrivelse af reklamen.
Reklamen er fra kataloget ”Lad der blive lys” af lysmesteren, udgivet i 2006. På billedet bliver der reklameret for lampen ”KAISER idell 6631 LUKSUS”, som kan ses i hver af de 3 visemænds hænder. Billedet skal forestille en fødestue på et sygehus hvor Jomfru Maria ligger i sengen og lige har født Jesus, skråt over hendes hoved hænger den lampe som de 3 vise mænd fra østerland har fulgt for at kommer dertil (også kendt som ledestjernen). De 3 visemænd står ved siden af sengen, med hver deres pude i hænderne, hvorpå der er 3 lamper, samme slags, men 3 forskellige farver (rød, hvid, sort), disse 3 lamper er symboler for, guld, røgelse og myraskær, som de 3 vise mænd i bibelhistorien giver Jesus, efter at de har rejst til ham.
Analyse:
Afsender: lysmesteren er Danmarks førende lampeforhandler. I mere end 10 år her de solgt mærkevarer lamper, og har en masse kendte designer. Der udover har de 30 butikker fordelt rundt i landet.
Sagforhold/hensigt: hensigten er at sælge produktet – man opnår kun det bedste med denne lampe. Bragt i kataloget lysmesteren. Gennemarbejdet, flot og kvalitetsvarer. God sum penge for kvalitet denne lampe koster 4.995 kr.
Modtager: Begge køn i alderen 25-60 år. Morde... Køb adgang for at læse mere

Analyse af reklame | Mundtlig dansk eksamen

[4]
Bedømmelser
  • 04-06-2013
    Bedømt af Folkeskoleelev i 9. klasse
    Hjalp mig godt igennem min synopse med fordybelsesområdet, intertekstualitet
  • 04-06-2012
    God analyse, synes dog der mangler en fortolkning og en grundigere analyse.
  • 07-12-2014
    Bedømt af Lærer i Folkeskolen
    Superfint materiale!
  • 18-06-2014
    hjalp mig meget! super godt! mangler bare analyse