Analyse af Toppen og Bolden af H.C. Andersen

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.
  • Folkeskole 9. klasse
  • Dansk FSA
  • 10
  • 3
  • 1055
  • PDF

Eventyranalyse: Analyse af Toppen og Bolden af H.C. Andersen

Analyse af H.C. Andersens eventyr "Toppen og Bolden" (Kærestefolkene) fra 1843.

Indhold

Miljø
Perspektivering
Blog
Personbeskrivelse
Toppen
Bolden

Uddrag

Miljø:
Man kan sige at miljøet i fortællingen er hierarki opdelt. I starten af fortællingen er det bolden som er højst oppe i hierarkiet, da bolden har det fineste stof. Hvor i mod toppen er lavet af det dårligste og grimmeste træ. Til sidst i fortælling er hierarkiet også opdelt, men hvor det bare er toppen som er belagt af guld, der er højst oppe i hierarkiet, og bolden som bare er blevet til en gang skrald. Selve miljøet bliver f.eks. beskrevet når de ligger i skuffen sammen og når toppen finder bolden til sidst i fortællingen. Ud for de få gange vi får beskrevet miljøet, høre vi om at det foregår i en rodet skuffe hvor toppen og bolden ligger sammen i starten af fortællingen. Og så høre vi også om miljøet til sidst i fortællingen hvor toppen finder bolden gemt væk mellem skrald og grus.

Perspektivering:
Vi har perspektiveret “Toppen og bolden” til H.C. Andersens ungdom. Fordi da han var ung var han meget grim hans ansigt var deformt ville man nok sige fordi han havde meget spidse øre og en lang næse. Så han skulle måske forestille sig at være Toppen, og bolden er så en pige som han måske har været forelsket i, men som var i overklassen, mens H.C. Andersen i sin ungdom var i underklassen. Så flytter H.C... Køb adgang for at læse mere

Analyse af Toppen og Bolden af H.C. Andersen

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.