Fingerplanen af Susanne Bier | Analyse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.
  • Folkeskole 8. klasse
  • Dansk FSA
  • Ingen givet
  • 5
  • 957
  • PDF

Filmanalyse: Fingerplanen af Susanne Bier | Analyse

Opgaven indeholder en analyse af filmen "Fingerplanen" af Susanne Bier.

Indhold

Referat
Filmens opbygning/Berettermodellen
Tid
Miljø
Genre
Hovedpersonerne
Lyd
Lys
Kamera
Perspektiv
Klipning
Budskabet
Tema
Vurdering

Uddrag

Referat:
Filmen begynder med at vi bliver trukket direkte ind i et klasseværelse, hvor en kvindelig lærer forgæves prøver at gøre eleverne fra 3. klasse interesserede i Københavns byplanlægning, nærmere bestemt Fingerplanen. Alle elever keder sig åbenlyst. Drengen Bastian stiller midt i det hele spørgsmål til, hvorfor de skal lære det. Læreren bliver frustreret og prøver at få lukket den forstyrrende ned. Lige da hun går i gang igen, spørger Marie også. Da Marie ikke får noget ordentligt svar, begynder hun at stille spørgsmål til en masse ting på en meget voksen måde. Det hun siger, lyder som noget, der er taget ud af en avisartikel. Mens Marie taler, prøver læreren at fortsætte. Men Marie bliver ved, og læreren bliver mere og mere usikker og aggressiv. Hun sender Bastian uden for døren, da det var ham, der startede det hele. Marie bliver ved med at tale med en rolig og vis stemme. Til sidst bliver det for meget. Læreren eksploderer, og beder Marie om at gå ud for at falde ned, selvom det faktisk er hende, der er oppe at køre. Uden for døren sidder Marie og Bastian til sidst og læser avis... Køb adgang for at læse mere

Fingerplanen af Susanne Bier | Analyse

[1]
Bedømmelser
  • 14-09-2010
    Du har skrevet en rigtig god opgave :-) !

Andre brugere, der har downloadet Fingerplanen af Susanne Bier | Analyse, har også downloadet