Analyse: Sidste dag af Jesper Wung-Sung

- Folkeskole 9. klasse
- Dansk FSA
- 10
- 6
- 1439
Novelleanalyse: Analyse: Sidste dag af Jesper Wung-Sung
Opgaven er en analyse af novellen "Sidste dag" af Jesper Wung-Sung. I 9. klasse var jeg oppe i denne novellem mit fordybelsesområde var "Sorg og Sorgproces", i den mundtlige prøve.
Elevens kommentar
Censor og lærer sagde at jeg skulle have gået mere i dybden med personkarakteristik af Mike.
Skolehjælpen.dk's kommentar
Opgaven fokuserer på temaet "sorg". Den er for det meste skrevet i stikordsform.
Indhold
Personkarakteristik
Synsvinkel
Fortællerteknik
Fortælleren
Komposition
Tema og tid
Rum
Miljø
Sidsel måde at bearbejde sorgen på
Perspektivering
Uddrag
Sidsel (jeg-personen): I sorg efter ulykken, er ikke kommet sig over den endnu (efter et år), afdød kæreste – Xander (var meget forelsket i ham, tænkte hele tiden på ham, kan nærmest ikke koncentrere sig om andre – selv til eksamenerne), afdøde gode venner – Josefine og Kristoffer, havde lige afsluttet 9. Klasse da ulykken skete, fester lidt (som unge mennesker jo gør), temperamentsfuld (f.eks. overfor Mike da han kommer på besøg), prøver at finde en at skylde skylden på – det blev så Mike (- Kristoffer før han døde) men alligevel har hun det lidt dårligt over at give ham skylden, bryder sig ikke om Mike – synes han er en nørd, samme rutine hver dag siden ulykken (et helt år), overlevede ulykken uden ”men”, går til psykolog, har tænkt på selvmord,... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind