Skyggen af H.C. Andersen | Analyse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.
  • Folkeskole 10. klasse
  • Dansk FS10
  • Ingen givet
  • 5
  • 1596
  • PDF

Eventyranalyse: Skyggen af H.C. Andersen | Analyse

Analyse af H.C. Andersens eventyr "Skyggen".

Indhold

Tiden som kompositionsprincip.
Sproget
Den lærde mands projekt.
Sammenligning af hovedpersonerne:
Værdisammenstød
Skyggen og H.C.Andersens forfatterskab.

Uddrag

Analyse ad H.C.Andersens : Skyggen.

Skyggen er et eventyr, eller snarere en fantastisk fortælling af H.C.Andersen. Historien er skrevet i 1847, bl.a. efter at Andersen havde rejst i Italien, hvilket fortællingen da også bærer præg af; den beskriver fx i andet afsnit det sydlandske gadeliv.
Det er en historie om en mand, hvis skygge pludseligt skiller sig ud fra ham og får sit eget liv, men man kan også tolke den som en historie om en spaltet personlighed. Den slags historier var populære i romantikken, eller snarere i romantismen, som er den retning i den danske romantik, der interesserer sig for dæmoniske eller problematiske mennesketyper.

Tiden som kompositionsprincip.

Tekstens kompositionsprincip er kronologisk; vi følger den lærde mand og hans skygge over et tidsrum, som ikke er helt bestemt, men der står: ”der gik Dage, og der gik Aar”. Der er nogle spring fremad i tid, men ingen flash back, det eneste spring bagud i tid er skyggens fortælling, første gang den møder den lærde mand efter deres adskillelse.
. Sætninger som: “En Nat vaagnede den Fremmede”eller,”En Aften sad den Fremmede ude paa sin Altan” og”Saa kom den lærde Mand hjem”, “Da sidder han en Aften”, “Aar og Dag gik” indleder de steder i historien, hvor der begynder at ske noget nyt, så man kan vist... Køb adgang for at læse mere

Skyggen af H.C. Andersen | Analyse

[37]
Bedømmelser
  • 16-04-2003
    Utrolig imponeret; specielt over at denne opgave er skrevet på folkeskoleniveau - jeg vil mene den fortjener mindst et 11-tal på det niveau. Opgavens skribent udviser en utrolig stor kendskab til diverse litterære perioder og begreber, og idet opgaven er forholdsvis kort, vil jeg mene at kunne endnu mere, hvis han gad,jeg har virkelig fået nogle gode vinkler på historien som jeg bruge konstruktivt
  • 21-03-2004
    mangler meget hvis man er videregående.. men ellers ok.. min vurdering.. li bestået..
  • 16-03-2011
    tgarjsigijhhjdsifjxlbkgbdtgjhykufjhfhjyrjry
  • 03-10-2010
    Rigtig god opgave! :) flot klaret