Den Blomstrende Have af Naja Marie Aidt

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.
  • Folkeskole 9. klasse
  • Dansk FSA
  • 10
  • 2
  • 1042
  • PDF

Novelleanalyse: Den Blomstrende Have af Naja Marie Aidt

Dette er en analyse af novellen "Den blomstrende Have" skrevet af Naja Marie Aidt. Jeg kommer blandt andet ind på Thomas og Eriks forhold, titlens betydning og temaerne i novellen.

Lærers kommentar

Min lærer synes rigtig godt om denne analyse, og jeg fik et stort 10 tal.

Uddrag

Den blomstrende have handler om Thomas og hans bedste ven Erik, som er på sommerferie. De er i sommerhus med Thomas' bedsteforældre og hans klamme kusine, Mette. Thomas og Erik er begge 14 år, og skal snart i 8. klasse. De bruger sommerdagene på at cykle lange ture, bade i havet, lege i klitterne og meget andet. Det er en helt normal sommer for Thomas, men ikke for Erik. Erik kysser med Thomas' klamme kusine Mette. Deres venskab bliver derfor sat på prøve, da Thomas både synes at hans kusine er klam, og at kysse en pige er klamt. Novellen slutter dog med at de sammen drager ud og vinder mange nye sejre.
...
Jeg tror at novellen hedder 'Den blomstrende have' af to grunde. Både fordi sommerhusets have er fyldt med blomster, men mest fordi Thomas og Erik begge er to blomstrende unge mennesker. De er begge ved at vokse op, fra barn til voksen. De oplever den første kærlighed, jalousien og begynder at modne sig. De er de spirende blomster som først nu skal ud at starte deres liv. Man hører mange gange om pæonerne i teksten, og jeg tror at de er et tegn på drengenes venskab. I starten af novellen står pæonerne smukt i haven, som hænger sammen med at drengenes venskab er godt i starten. Efter at der kommer splid i venskabet, får Mette besked på at klippe blomsterne af. Det kan være et tegn på, at Mette kommer imellem Thomas og Eriks venskab. Hun lader dog resten af blomsterne stå, for at vise at deres venskab ikke er slut, men kun på prøve... Køb adgang for at læse mere

Den Blomstrende Have af Naja Marie Aidt

[2]
Bedømmelser
  • 16-06-2013
    Bedømt af Folkeskoleelev i 9. klasse
    fin fin fin fin fin fin fin fin
  • 16-06-2014
    Alle besvarelserne gav god stof til eftertanke og en dyb analyse