Filosofi - opgave i samfundsfag

5 5 5 5 5 5 (2 bedømmelser)
Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.

Uddannelse

Folkeskole 9. klasse

Fag

Samfundsfag FSA

Karakter

Ingen givet

Antal sider

20

Antal ord

3068

Filformat

PDF

Rapport: Filosofi - opgave i samfundsfag

Jeg undersøger filosofiens historie og spørger: "Skal man indføre filosofi som fag i folkeskolen eller kan det inddrages som metode i al undervisning?"

Indhold

s.1     Indholdsfortegnelse 
s.2     Indledning (problemformulering osv.)
s.3     Hvad er filosofi? (hvad skal vi bruge det til osv.)
s.6     Børn og filosofi (gode filosoffer?)
s.8     Religion (Gudsbeviser)
s.11   Filosofiens historie (kort oversigt)
s.13   Eksistens, sanser og fri vilje (er det hele forudbestemt?)
s.17   Konklusion 
s.19   Noter  
s.20   Litteraturliste

Uddrag
Det er ingen hemmelighed at det er svært at læse filosofi, fordi man ikke kan bevare koncentrationen og den åbne tankegang. For at læse filosofi bliver man nødt til at stille disse tre krav til sig selv:
- Tålmodighed
- Opmærksomhed
- Evne til at bevare sin undren og nysgerrighed.
Der er en grund til at prøve at få disse egenskaber frem i sig selv, for filosofi er spændende at beskæftige sig med og meget brugbart i andre sammenhænge. Der er ikke noget i vejen for at komme med en lille filosofisk bemærkning en gang imellem. For det første synes de der hører det at man er utrolig klog og godt orienteret og for det andet kan man måske med lidt held få startet en debat, der medvirker til at man lærer endnu mere.
En filosofisk tankegang er først bæredygtig, så snart den er konsistent1. Derfor kan man sige at politikere ikke er særlig gode filosoffer. I det hele taget har alle voksne sværere ved at filosofere end børn. Børn er mere åbne for ting de får at vide. Dette leder mig frem til min problemformulering der hedder: Skal man indføre filosofi som fag i folkeskolen eller kan det inddrages som metode i al undervisning?... [læs mere nu]