Projektopgave i 9. klasse om stoffer og misbrug

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.
  • Folkeskole 9. klasse
  • Projektopgaven i 9. kl. FSA
  • 12
  • 22
  • 6920
  • PDF

Projektopgave i 9. klasse om stoffer og misbrug

Rapport til projekt i 9. kl. Overemnet var "på vej." Vores emne var "vejen gennem et stofmisbrug."

(P.S. vores fremlæggelse var lavet som et tv-program, hvilket var en ting, som trak karakteren i vejret.)

Indhold

• 1. Historisk baggrund s. 2
• 2. På vej ind i et stofmisbrug s. 3
o 2.1 Grunde til at tage stoffer s. 4
o 2.2 Hvornår begynder et misbrug? s. 4
o 2.3 Sig nej til det første tilbud s. 5
• 3. Inde i et misbrug s. 5
o 3.1 Fysisk afhængighed s. 5
o 3.2 Psykisk afhængighed s. 5
o 3.3 Social afhængighed s. 6
o 3.4 Afhængige børn s. 7
o 3.5 Hårde konsekvenser s. 8
• 4. På vej ud af et misbrug s. 8
o 4.1 Centre s. 9
o 4.2 Metadon s. 10
o 4.3 De udgifter staten har s. 10
o 4.4 Vigtigt problem s. 11
• 5. Efter misbrug s. 11
o 5.1 Problemer i hverdagen s. 11
o 5.2 Psykiske/fysiske problemer s. 12
o 5.3 Hjælp efter endt behandling s. 12
o 5.4 Er det nemt at falde i fælden igen? s. 13
o 5.5 Statistik s. 13
o 5.6 Vigtig hjælp s. 14
• 6. På vej mod færre stoffer s. 14
o 6.1 Sætte prisen op s. 14
o 6.2 Lave forbud s. 15
o 6.3 Lave hårdere straffe s. 15
o 6.4 Lave bedre forhold for de udsatte, der kunne blive misbrugere s. 16
o 6.5 Hvad gør vi for at forebygge stoffer i dag? s. 16
o 6.6 Forebyg stoffer, før de bliver et problem s. 17
• 7. Manuskript til fremlæggelse s. 18
o 7.1 Tv indslag – Ind i et misbrug s. 18
o 7.2 Debat – Inde i et misbrug s. 19
o 7.3 Interview – Ud af et misbrug s. 20
 Leder af et afvænningscenter s. 20
 Tidligere misbruger fra behandlingscenter s. 21
• 8. Litteraturliste s. 23

Uddrag

1. Historisk baggrund
Euforiserende Stoffer! De er ældre, end man tror. Mange forbinder stoffernes begyndelse med 1960'erne. Men starten på dette lille eventyr starter langt tid før end, den almene dansker går og tror. Hash var nemlig allerede brugt i Kina år 10.000 f.Kr. Dette kendte rusmiddel blev 8000 år senere en vigtig del af religiøse ritualer. 1000 år senere blev hashen foretrukken blandt arabere.
Kokain blev også brugt langt tilbage! Det blev nemlig brugt i Sydamerika, nærmere Peru. I Inkariget, som hovedsageligt eksisterede i 1100-1533, blev kokain anset som yderst nødvendigt, for at man kunne klare det hårde arbejde, det var at arbejde i den tynde luft i bjergene. I Sydamerika, i de gode gamle dage, nød man sine rusmidler. I dag er kokain blevet en af de vigtigste ting, for at få hverdagen til at fungere for en sydamerikaner. For hvis de sælger kokain, kan de tjene penge til at forsørge deres familier. Hvis de sælger kaffe, kan de ikke tjene nok. Så valget er ikke svært at træffe for f.eks. colombianer, de kan være ubekymrede, om der dør nogle tusinde amerikanere eller europæere, de fik deres familie i gennem endnu en dag. Dette scenario går næsten 2 millioner mennesker i hhv. Bolivia, Colombia og Peru igennem hver dag. Hvis de kom til at dyrke kaffe i stedet for kokain, ville forbruget af kokain i USA og Europa falde kraftigt. Så den gode cirkel er, at vi får bønder i netop de 3 lande til at dyrke kaffe i stedet for Kokain.

2. På vej ind i et stofmisbrug

De fleste unge får tilbudt stoffer. Ofte fra kammerater de kender godt. De fleste siger dog nej. Dem som tager stoffet bliver nødvendigvis ikke misbrugere. Der er forskel på at tage stoffet og på at være misbruger. Definitionen på et misbrug lyder, at afhængigheden fører til forskellige psykiske og fysiske problemer og sygdomme, at man ødelægger forholdet til dem, man elsker og at misbruget fører til, at man ikke fungerer økonomisk og socialt. De fleste der prøver et stof begynder ikke at tage det hyppigt. Man kan dele et begyndende misbrug op i 5 trin... Køb adgang for at læse mere

Projektopgave i 9. klasse om stoffer og misbrug

[3]
Bedømmelser
  • 19-01-2013
    Bedømt af Folkeskoleelev i 8. klasse
    Nice, fed og det hele med xD
  • 09-05-2014
    rigtig god hjælp jeg fik, rigtig godt skrevet
  • 05-05-2015
    Bedømt af Folkeskoleelev i 8. klasse
    god god god god god god god god god god god god