Muhammed-krisen og ytringsfriheden | Rapport i Samfundsfag

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.
  • Folkeskole 9. klasse
  • Samfundsfag FSA
  • 12
  • 16
  • 5712
  • PDF

Muhammed-krisen og ytringsfriheden | Rapport i Samfundsfag

Rapport i Samfundsfag om Muhammed-krisen og ytringsfriheden 10 år efter.

Problemformulering

I år er det netop 10 år siden, at de famøse og meget omdiskuterede Muhammed-tegninger blev trykt i Jyllands-Posten. De skabte en kæmpe debat om, hvor langt man kunne presse ytringsfriheden, før det bliver provokation. Debatten er stadig tilstedeværende i dag, med et andet spørgsmål som hovedpunkt, om tegningerne skal trykkes i undervisningsmaterialet eller ej. Er vi kommet til det punkt, hvor vi bliver nødt til, at lægge låg på vores egne holdninger, for ikke at såre andres? Har vi i dag trådt ind i en helt ny krænkelseskultur, hvor vi misbruger vores ret til at sige, hvad vi vil. Viser begivenheder, som skyderiet på Charlie Hebdo, at vi ikke endnu har lært af vores fortids fejl? Men, hvis vi indser tegningerne som fejl, taber vi så ikke den dyrebare grænseløse ytringsfrihed, som vi igennem mange år har kæmpet for at implementere?

Elevens kommentar

Det eneste vi fik at vide, var at vi manglede muslimernes synsvinkel.

Indhold

Indledning 2
Problemformulering 2
Ytringsfriheden 3
Selvcensur og censur 4
Injurier, ærekrænkelse og straffeloven 5
Muhammedkrisen 7
Muhammedkrisens konsekvenser 8
Jyllands-posten 10 år efter 10
Brug af muhammed-tegningerne I undervisningen 11
Politiske holdninger 13
Konklusion 14
Kildeliste: 15
Bilag: 16

Uddrag

Indledning

Vi har valgt dette emne, da det i år er 10 år siden Muhammed-tegningerne blev trykt i Jyllands-Posten. Derved kom vi til at tænke på den kæmpe uenighed, der er om ytringsfriheden blandt folket. Vi vil gerne selv undersøge, hvor langt vi synes, man kan presse ytringsfriheden, før det bliver provokation eller krænkende. Vi bruger til dagligt ytringsfriheden ekstremt meget, uden vi måske selv tænker over det. Forestil dig, at du havde en samfundsfagstime, hvor du ikke måtte bruge din ytringsfrihed. Timen ville være fyldt med fakta, men ikke samfundsfagets grundpille… holdninger. Vi vil også gerne finde ud af, om vi dag for dag, taber mere og mere af ytringsfriheden via. selvcensur og censur.

Vi vil gerne grave dybere ned i Muhammedkrisen og finde ud af, hvordan den stadig påvirker Danmark i dag. Vi vil undersøge folks holdninger til, at genoptrykke Muhammed-tegningerne i skolematerialet, og om man overhovedet skal bruge dem? Ville lærere også vise dem i en klasse med muslimer, og burde det være obligatorisk?

Hvordan har jyllands-Posten det 10 år efter, og fortryder de tegningerne? Hvordan har muslimerne, og de danske muslimer, det med tegningerne i dag, og har de ændret deres mening?

Emnet passer godt ind under overemnet 'På grænsen', da spørgsmålet lyder på, om Muhammed-tegningerne var på grænsen til provokation, og om vi er på grænsen til, at miste den totale ytringsfrihed?... Køb adgang for at læse mere

Muhammed-krisen og ytringsfriheden | Rapport i Samfundsfag

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.

Andre brugere, der har downloadet Muhammed-krisen og ytringsfriheden | Rapport i Samfundsfag, har også downloadet