Pigen der skulle vælge | Analyse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.
  • Folkeskole 10. klasse
  • Dansk FS10
  • Godkendt
  • 4
  • 1108
  • PDF

Bograpport: Pigen der skulle vælge | Analyse

Bograpport med tekst- og billedanalyse af 'Pigen der skulle vælge' af Kim Fupz Aakeson fra 2007.

Indhold

Genretræk
Komposition
Fortæller
Personer
Sted og miljø
Sprog og stil
Tematik
Billederne
Tekst og billeder
Fortolkning
Perspektivering

Uddrag

Genretræk
- Anslag: Man møder en pige, der ikke kan sove.
- Præsentation: Når pigen går nedenunder og møder Døden.
- Udvikling: Døden fortæller, at han skal tage en af hendes forældre med.
- Vendepunkt: Døden giver beslutningen til pigen, som skal træffe et valg, til når han kommer tilbage næste nat.
- Konfliktoptrapning: Pigen går i seng samme nat. Næste dag følger hun både sin mor og far og overvejer, hvem hun mon skal vælge.

---

Sprog og stil
- Kim Fupz er kendt for sig meget hverdagsagtige sprog, og det oplever man også lidt i den her fortællingen. De siger fx meget ‘jamen' og ‘nåh'. Side 14-15 og 16-17.
- Nogle gange bliver hans sprog også meget kludret fx når pigen beskriver moren og faren.

---

Billederne
- Farverne er både kolde og varme (side 16), de kolde farver er primært grønne og blå nuancer, hvor de varme farver er mest rødlige. Der er fx røde blomster og hjerter, hvor billederne i sig selv bare virker gladere. Der er også brugt en del sorte farver for at symbolisere natten og det mystiske fx omkring Døden.
- Personerne er meget karikerede, hvilket de ofte er i Kim Fupz bøger. Døden er en lille, skaldet mand med ternede bukser og en rød mappe. Det er et sjovt billede at have af døden, men alligevel er han stadig uhyggelig... Køb adgang for at læse mere

Pigen der skulle vælge | Analyse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.