Projektopgave om alkohol og unge

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.
  • Folkeskole 9. klasse
  • Projektopgaven i 9. kl. FSA
  • 10
  • 14
  • 3939
  • PDF

Rapport: Projektopgave om alkohol og unge

Projektopgave fra 9. klasse undersøger unges alkoholforbrug og spørger, hvad der får unge til at drikke for tidligt og for meget. Herudover redegøres der også for, hvordan man fremstiller alkohol, samt hvilken effekt alkohol har i kroppen.

Problemformulering

Hvad er alkohol?
Hvordan er de unges alkoholkultur?
Hvordan ser de danske unges alkoholkultur ud sammenlignet med andre EU lande?
Hvilke betydninger vil de unges forbrug få?
Hvem har ansvaret for de unges forbrug af alkohol?
Bør man gøre noget for at begrænse de unges alkoholindtagelse? – og i så fald – hvilke?

Lærers kommentar

Fin rapport - Dog skulle kommateringen have været bedre, og der skulle beskrives bedre.

Elevens kommentar

Tjek kommateringen! Vær mere beskrivende, vi har fx. skrevet: "Vi synes loven burde sættes op." Der mener vi at aldersgrænsen for køb af alkohol burde hæves/sættes op.
Den "røde tråd" må gerne være mere fremhævet.

Indhold

Problemformulering og emnebegrundelse
Alkohols indhold
Alkohols virkning og konsekvenser
Genstande og promiller
Danske unges alkoholforbrug
Danske unges alkoholkultur
Hvorfor de unge drikker så meget og så tidligt
Danske unge sammenlignet med andre EU lande
Ansvaret for de unges alkoholforbrug
Begrænsning for de unges indtagelse af alkohol
Sundhedsstyrelsens råd
Konklusion
Litteraturliste
Annas logbog
Mathildes logbog

Uddrag

Emnebegrundelse

Vi har valgt at arbejde og gå i dybden med dette emne, da det først og fremmest er noget, vi kan reletere til os selv og vores hverdag. Vi synes, det er et rigtig spændende emne, især nu hvor de danske unge har fået titlen som: ”de unge der drikker mest i EU”. Vi drikker selv alkohol, til de fester vi kommer til, men tænker ikke så meget over konsekvenserne. Vi kunne godt tænke os, at vide mere om hvad vi udsætter os selv og vores krop for, når vi indtager alkohol. Det vil helst sikker være meget lærerigt for os at arbejde med noget, som er en del af vores kultur.

Alkohols indhold
Alkohol er en kemisk forbindelse. Alkoholiske drikke indeholder ethanol, som er et kemisk stof. Ethanol er dannet af sukker ved hjælp af et enzum kaldet zymase. Denne proces hedder en gæ-rings proces. Til vin bruges eksempelvis sukkeret fra druer, og til andre former for alkohol bruges eksempelvis kartofler, ris og kornprodukter. En simpel gæring indeholder ikke mere end 12 % alkohol, det er fx øl og vin.
En proces der kaldes destillation, øger koncentrationen af alkohol i en drik. Destilleringen gør drik-ken stærkere, og får en højere alkohol procent, og det kaldes spiritus. Hvis processen får lov, at fortsætte for længe, bliver alle urenheder fjernet. Urenhederne er dem, der giver drikken den be-stemte aroma, de vil så også blive fjernet. Det vil blive en opløsning på ren alkohol tilbage, det vil sige 100 % alkohol.

Alkohols virkning og konsekvenser
Alkohol transporteres hurtigt, fra det kommer ind i munden, og til det ender i tyndtarmen, deref-ter går det langsomt i mavesækken. 2-10 % af den indtagende mængde vil udskille sig fra kroppen, men det kommer an på ens blod koncentration. De 2-10 % vil blive udskilt af organismen gennem bl.a. urin og sved. Resten vil blive omsat i leveren. Forbrændingen af ens krop er nogenlunde sta-bil og ligge i omkring 7g/time. Forbrændingen kan øges ved at tilvænne sig alkohol. Det meste af forbrændingen sker i leveren, hvor alkoholen bliver omdannet til acetat (edikkesyre).Leverens glu-koseproduktion nedsættes, når man indtager alkohol. Så hvis man indtager alkohol på tom mave,... Køb adgang for at læse mere

Projektopgave om alkohol og unge

[2]
Bedømmelser
  • 04-12-2014
    jeg kan lide teksten rigtig meget, jeg kunne lide handlingen
  • 14-05-2014
    Den er rigtigt god, og den kommer rundt ,om mange ting.