"Hip-hoppen blev til" | Projektopgave om hip-hoppen

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.
  • Folkeskole 9. klasse
  • Dansk FSA
  • 10
  • 15
  • 4642
  • PDF

Rapport: "Hip-hoppen blev til" | Projektopgave om hip-hoppen

Opgaven indeholder en projektopgave omkring hip-hoppens tilblivelse, kultur og udbredelse.

Indhold

HIP-HOPPENS OPRINDELSE SIDE

1.0 Hip-hoppen blev til
1.1 Hip-hoppen kommer til Danmark

HIP-HOPPENS INDHOLD

2.0 Musikken
2.1 Graffiti
2.2 Hip-hop dans
2.3 Tøjet


HIP-HOPPENS UDBREDELSE

3.0 Hip-hoppens popularitet
3.1 Unge og hip-hoppen
3.2 Midlertidig eller langvarig subkultur
3.3 Forskellen på en ”ægte” hip-hopper og en ”wanna be”


HIP-HOPPEN I DET MODERNE DANSKE SAMFUND

4.0 Hip-hop og kriminalitet


5.0 Konklusion


Kildeangivelse

Uddrag

Op gennem 1960'erne havde New York gennemgået store bymæssige omlægninger, der førte til at byen skulle finde nye boliger til omkring 170.000 mennesker. Mange afroamerikanere blev samlet i den allerede småkriminelle bydel South Bronx, hvor mange af de nye beboere var fattige, og ikke havde nogen uddannelse, hvorfor der opstod et hidtil uset net af gadebander, hvis aktiviteter strakte sig fra alt, lige fra almindeligt tyveri til hård kriminalitet og vold som narkohandel og mord.

Politiet prøvede forgæves at skabe orden i South Bronx, hvor området løbende blev opgivet af staten, og dermed også af politiet. På et tidspunkt opnåede South Bronx status som ”lovløs bydel”.
Som følge af kriminalitet var der meget vold i gaderne i denne periode. Alle bander havde deres ”private” territorium, som de forsvarede med vold og magt. Hvis en bande vovede sig ind på en rivaliserende bandes territorium, var det ofte ensbetydende med konflikt, der blev løst med vold eller sågar grov vold som mord.

Det var den tidligere bandeleder, af New Yorks største bande ”The black spades,” Afrika Bambaataa, der i 1974 besluttede at lave en organisation han kaldte ”the zulu nation.” Han mente at bandekulturen øgede sammenholdet i ghettoen, og på den måde var et positivt element. Men de mange voldshandlinger ødelagde denne konstruktive bandekultur.
Budskabet han sendte gennem The zulu nation, var at man skulle undgå vold og kriminalitet, og i stedet konkurrere på kreativitet, hvilket er hele essensen af hip-hop. Mange af de unge kriminelle tog dette budskab til sig. De begyndte at konkurrere på kreative indslag såsom at optræde på gaderne med musik, hvor folk dansede til, idet hip-hop musik er fuld af rytme. Folk blev inspireret og fandt på at danse på en ny måde man kaldte breakdance. Man fandt også på at synge på en ny måde som blev kaldt rap musik. Vold og kriminalitet forsvandt ikke fra gaderne, men mange unge mennesker fik et alternativ, et nyt holdepunkt i tilværelsen, hvilket præcis var hvad Afrika Bambaataa ville opnå med The zulu nation.
Hip-hop kulturen var født, og kommer i de følgende årtier til at forandre ungdomsmiljøet på mange områder.

(..)
Første gang man så til hip-hop kulturen i Danmark var gennem filmen Wildstyle, Der kom til Danmark i 1984. Musikken, der er en stor del af hip-hop kulturen, har været svær at ramme for de danske sangere. Kendte navne som Thomas Helmig og Maria Montell, har gennem 90'erne forsøgt sig, uden at ramme den rigtige lyd.

Dette er imidlertid ikke kun gældende for musikken, men for hele hip-hop kulturen i Danmark. Hip-hop er samtidig også en betegnelse for den kultur, der opstod i kølvandet af musikken i form af graffiti, dans og tøjstil. Når man ser en hip-hopper, skal man ikke være i tvivl om det! Hip-hop har i adskillige år været den mest populære stiltrend, selv blandt unge danske middelklasse-drenge. Og på trods af sit udspring i amerikanske storbyers sorte kvarterer, har hip-hoppen gennem årerne haft en stor gennemslagskraft.

Hip-hoppen i Danmark har endvidere fået en del undergrene bl.a. de såkaldte skatere, som hører musikken og går i tøjet, men ikke bekender sig til ideologien. Indenfor skatermiljøet konkurrerer man også, det er bare på kunnen på sit skateboard. Dette er endnu et eksempel på, at Hip Hoppen i Danmark er meget forskellig fra USA.

I Danmark kan man tage en ”lille” bid af Hip Hoppen uden man har brug for at forsvare sin kulturelle identitet, som eksempelvis de sorte i USA har. Hip Hoppen i Danmark kan delvis bruges af unge, der gerne vil være anderledes og kritiske.

En af de dårlige sider ved Hip Hoppen er graffiti kulturen. I enkelte tilfælde imponerende kunst, men i øvrigt noget værre svineri, og så er det i øvrigt ulovligt. Samfundet har brugt millioner af kroner på at fjerne graffiti, samt oplyse om ulovligheden ved at udøve graffiti kulturen.

De hip-hoppere der laver graffitien er nok dem der går mest op i kulturen, dem som virkelig dyrker den, som en slags religion.

Jeg tror aldrig, at det var Afrika Bambaattaas hensigt, at graffiti kulturen skulle blive så udbredt, da det oprindeligt er et af de mange påfund, der kom i forbindelse med, at det blev sagt, at man skulle konkurrere på kreativitet.

Der er stor forskel på den danske og amerikanske hip-hop kultur. Hvor den amerikanske hip-hop er mere subkulturel og udspringer fra de sorte ghettoer i Amerikanske storbyer, er den danske hip-hop mere græsrodsagtig. Der findes ikke her i landet i samme grad en gruppe, der har brug for at forsvare sin kulturelle identitet, som eksempelvis de sorte i USA har.

(...)

Er der forskel på rap musik og hip-hop musik? Jeg har altid troet at rap var betegnelsen for hip-hop musik, men der er rent faktisk stor forskel. Et typisk hip-hop nummer består af en kollage af forskellige tidligere udgivne plader, man laver musikken på det man kalder scratch. Når man scratcher, er det altid på pladespiller, man holder pickuppen (nålen) i den samme rille i op til flere sekunder, sådan så lyden gentager sig.

Tæt forbundet med hip-hop musik har vi så rap musikken, der mere er en form for rytmisk tale end sang. Meget rap musik laves på det man kalder en sampler, man spiller et stykke fra et nummer (ca. fem sek.) man specielt godt kan lide, og spiller det flere gange efter hinanden. Det bearbejder man så, og til sidst har man et helt nyt stykke rap musik. Som udgangspunkt er det ulovligt, medmindre at man har fået lov til at bruge det af artisten eller rettere sagt vedkomnes manager, og det er et problem fordi hip-hop grupperne konstant bliver sagsøgt for det... Køb adgang for at læse mere

"Hip-hoppen blev til" | Projektopgave om hip-hoppen

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.