Projektopgave om mediepåvirkning

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.
  • Folkeskole 9. klasse
  • Projektopgaven i 9. kl. FSA
  • 12
  • 12
  • 3222
  • PDF

Projektopgave om mediepåvirkning

Projektopgave fra 9. klasse om mediepåvirkning og internetkultur i dag.

Problemformulering
Hvad er mediepåvirkning?
Hvordan bliver vi påvirket?
Hvorfor er det at vi bliver påvirket? Hvem bliver påvirket? Hvornår bliver vi påvirket?
Hvilke konsekvenser har det for samfundet og vores måde at tænke på?
Hvilket ansvar giver det? Bruges det forkert/Propaganda?

Indhold

Mediepåvirkning 1
Problemformulering – Projekt uge 2
Indledning 3
Medie Magt 4
Medie Samfundet 5
Propaganda 6
Mediernes påvirkning på små børn 7
Ansvar og Holdninger 7
Konsekvenser og Nye måder at tænke på 8
Det dionysiske barn - Chris Jenks 8
Det uskyldige barn 8
Konklusion 8
Interview med DR1 9
Interview med DR1 – Ansvar og Misbrug af TV 9
Logbog 10
Litteraturliste 11

Uddrag

Indledning
Vi har valgt at arbejde sammen om mediepåvirkning fordi at det er et meget stort og relevant spørgsmål i samfundet som vi bl.a. godt selv kan relatere til da vi er en del af den nye online internet kultur. Desuden finder vi det også interessant fordi det har noget at gøre med os og hele samfundet, fordi det også påvirker os.

Medie Magt
Medierne har en overvældende stor magt, den findes ikke så derfor kalder vi den for ”den uskrevne medie magt”, næsten alt hvad vi ved, kommer fra medierne, medierne har et stort ansvar da det er dem som vi alle lægger vores tillid til, de kunne i princippet fylde os op med deres afbøjet måde, at se verden på, det er fx som Russerne gjorde i DDR, det kaldes Propaganda.
Der findes en tredeling af magten i et demokratisk system; den udøvende, den lovgivende og den dømmende magt, men der er her dog tale om en fjerde ordensmagt magt. Nemlig det offentlige medie, da det stort set er det vi ser, høre og oplever og derfor også tror på.
Medie påvirkning er den måde som vi alle sammen bliver påvirket på, hvad enten om det er positivt eller negativt så findes der tre forskellige kategorier som vi bliver påvirket inden for:
- Underholdning; Computerspil, Gameboy.
Det er ofte her at folk, især børn udvikler en hurtig trang til hele tiden at skulle havde en hurtig tilfredsstillelse enten i from af voldelige spil, eller andre former for underholdning. Folk kan sagtens blive opslugt i deres egen lille fantasi verden, derfor har de ikke særligt gode sociale relationer.
- Information; TV nyhederne, Avis.
Det er her at medierne påvirker politikerne, altså ændre eller laver deres dagsorden. Det går sådan her: TV  Borgere  Politikere. Sådan er systemet og det starter forfra hele tiden, sådan at politikerne også påvirker TV stationen med hvad de skal lave indslag om og omvendt den anden vej fra, altså TV tager problemer op som borgerne er utilfredse med, som politikerne derefter skal arbejde med.
- Kommunikation; Mail, Chat.
Via mange nye chat muligheder som Facebook er mange især unge menneskers privat liv blevet mere åbent overfor andre. På disse hjemmesider ligger der mange personlige oplysninger. Mange skriver også hvad de går og laver for tiden. Der er nogen der misbruger disse oplysninger. Det er folk som går ind og laver ”fake” brugere. Nu er det et åbent marked af oplysninger om hvem der... Køb adgang for at læse mere

Projektopgave om mediepåvirkning

[1]
Bedømmelser
  • 01-12-2016
    Bedømt af Folkeskoleelev i 9. klasse
    Der er en masse fine eksempler, og en masse brugbar viden. Der er dog også mange stavefejl og alt for få kommaer.