Projektopgave om reklamers påvirkning

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.
  • Folkeskole 9. klasse
  • Projektopgaven i 9. kl. FSA
  • 12
  • 23
  • 4754
  • PDF

Projektopgave om reklamers påvirkning

Projektopgave om reklamers påvirkning, hvor der undersøges forskellige slags reklamer, og hvordan reklamer historisk har virket.

Problemformulering

Hvordan påvirker reklamer os?

1. Hvad er reklamer?
2. Hvordan har reklamerne udviklet sig igennem tiden?
3. Hvorfor påvirker reklamer os?
4. Hvordan er en reklame opbygget?
5. Hvad kan man som forbruger stille op, for at undgå et overforbrug på grund af reklamer?

Indhold

Indledning s. 3
Problemformulering s. 3
Hvad er reklamer s. 4-5
Reklamer fra 1900-nu s. 6-8
Billedreklame s. 9
Hvorfor og hvordan påvirkes vi s. 10-14
Et forsøg s. 15-16
Reklameanalyse + opbygning s. 17-20
Overforbrug s. 21
Konklusion s. 22
Literaturliste s. 23

Uddrag

Indledning:
Vi har valgt at skrive om reklamernes påvirkning, da vi synes det er meget oppe i tiden, man hører meget om det, og det har vores interesse.

Vi synes, at der bliver gjort mere og mere ud af, at reklamerne skal påvirke os.
Flere og flere bruger midler der skal påvirke det ubevidste hos seerne, og få os til at købe produkter, som vi måske ellers ikke havde købt.

Reklamer
Reklamer er nutidens måde at videresælge producenternes produkter på. Nutidens måde at sælge på. Vi bliver dagligt bombarderet med reklamer. Bare du går en tur igennem byen ser du rigtig mange reklamer på butiksvinduer, busser, taxaer og plakatsøjler. Også i tv'et brager de frem efter en udsendelse. Du bliver igennem hele din dagligdag påvirket af reklamer, og kan ikke undgå dem.

Ordet reklame stammer fra det latinske ord ”clamare” – der betyder ”at råbe”.
Vi råber for at få andres opmærksomhed, og dermed for at blive hørt. Reklamer er producentens måde at råbe til forbrugeren på, og dermed også dig. Hvis vi hører råbet, er der større chance for, at vi køber det produkt, de prøver at sælge os.
Derfor bruger mange firmaer penge på reklamer. Sådan kan de få forbrugeren til at købe deres produkt. De skaber en livsstil som nogle folk bliver påvirket af, og derefter ser endnu flere folk deres produkter. Reklamen er forbindelsen mellem producenten og os forbrugere, altså mellem den råbende og den der hører råbet.

Reklamer er mediekrævende, og de har den hensigt, at styre vores adfærd. Gennem reklamer overtales vi til at købe det produkt, der reklameres for.
Vi møder reklamer i alle de medietyper der findes, og afhængig af hvilken ting der reklameres for, er der tale om det, der bliver kaldt massekommunikation eller gruppekommunikation. Opfindsomheden inden for reklamebranchen har ingen... Køb adgang for at læse mere

Projektopgave om reklamers påvirkning

[4]
Bedømmelser
  • 27-01-2016
    Bedømt af Folkeskoleelev i 9. klasse
    God opgave med en masse super indhold! Har helt klart givet en masse inspiration. Et 12 tal værdigt!
  • 03-01-2014
    Utroligt velskrevet. Den referer godt til mange ting omkring reklamer
  • 01-12-2014
    Bedømt af Folkeskoleelev i 9. klasse
    den er okey men meget inspirenden
  • 15-03-2010
    Den er okay :). god inspiration! plus point herfra.