Romananalyse - Model til analyse af romaner i Dansk


- Folkeskole 9. klasse
- Dansk FP9
- Godkendt
- 8
- 2346
Analysemodel: Romananalyse - Model til analyse af romaner i Dansk
Trin for trin model til hvordan man skriver en romananalyse. Vejledningen er udarbejdet af Skolehjælpen.dk.
Analysemodellen beskriver, hvordan du skal bygge din romananalyse op og hvilke elementer den skal indeholde.
Stikord: Indledning, resume, tid, miljø, personkarakteristik, fortællersynsvinkel, komposition og handling, sprog, tema, budskab, perspektivering, vurdering.
Indhold
Kort om romananalyse 1
Komposition 2
Indledningen 2
Præsentation af værket 3
Analyse 4
Berettermodellen 4
Personkarakteristik 5
Fortællersynsvinklen 5
Sprog og generelle litterære virkemidler 5
Fortolkning 6
Tema 6
Budskab 7
Perspektivering 7
Afsluttende bemærkninger 7
Tjekliste 8
Uddrag
Kort om romananalyse
Når der ønskes en analyse af en roman, eller typisk et uddrag af en roman, er det ofte formuleret som: ”der ønskes en analyse og fortolkning af ...”. Med dette menes en præsentation af den pågældende roman (indledning samt et kort resumé) analyse af denne, fortolkning af denne samt eventuelt en perspektivering til lignende romaner eller temaer.
Når man skal lave en romananalyse, kan det sammenlignes med et puslespil, hvor man i analysen finder frem til forskellige brikker, som alle er med til at danne det overordnede billede. Når alle brikkerne er samlet, 'hæver' man sig over dette niveau og fortolker, hvad det overordnede billede forestiller. På denne måde bidrager de små brikker (analysen) alle til det overordnede billede, som danner baggrunden for fortolkningen... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind