Vold i skolen | Analyse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Skolehjælpen.dk.
  • Folkeskole 10. klasse
  • Dansk FS10
  • 7
  • 3
  • 972
  • PDF

Novelleanalyse: Vold i skolen | Analyse

Novelleanalyse af Cecil Bødkers novelle "Vold i skolen".

Indhold

Genre
Forfatter - afsender:
Tema
Tid
Miljø
Personkarakterisk
Komposition - opbygning:
Berettermodellen
Perspektivering

Uddrag

Genre:
• Prosa - novelle.

Forfatter - afsender:
• Cecil Bødker - hun er en af de danske mest læste børnebogsforfattere.
• Cecil Bødker, født 1927 i Fredericia, er uddannet som sølvsmed og arbejdede som sådan i nogle år inden hun i 1955 fik sin forfatterdebut med digtsamlingen LUSEBLOMSTER, hvor hun derefter sprang ud som forfatter.

Tema:
• Teamaet i novellen er ondskab/mobning, da Tinus en dag i frikvarteret bliver mobbet af nogle andre drenge.

---

Berettermodellen:

• Anslag: Der, hvor Tinus spænder ben ubevidst for en dreng på skolen. (side 5, linje 15 - 17)
• Præsentationen: Man får jo allerede noget af vide om Tinus i starten, hvor der står at han holdte sig op ad muren så de andre drenge ikke ville få øje på ham. Det siger lidt at Tinus er en meget bange og alene dreng. (Side 5, linje 1-10) Man får også af vide i det stykke af teksten, at der er nogle drenge på skolen som er meget bestemmende.
• Uddybning: Jeg synes at spændingen stiger på det tidspunkt, hvor de andre drenge begynder at gå efter Tinus, og siger at han har -”tisset i bukserne” og virkelig begynder at gøre grin med ham på. (Side 6, linje 20 - 25) hvor der står (står du nu og tisser igen, begyndte de? Tinus så på dem. Det må du da hellere ikke, hvis du tror det? Tinus tav, hvad skulle han sige. Vi vil da godt gå med dig og vise dig lokummerne, hvis det er det,... Køb adgang for at læse mere

Vold i skolen | Analyse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.