Starthjælp

Hvis du synes, det er svært selv at formulere noget på tysk, er det en rigtig god ide at forberede nogle få vendinger hjemmefra, som kan hjælpe dig i gang med den skriftlige fremstilling i hæfte 2.

Vi har her samlet nogle enkle indledninger på sætninger, som kan give dig et skub, hvis du har svært ved at komme ud af starthullerne. Fortsæt selv listen inden din prøve!

Efter min mening Meiner Meinung nach
Jeg mener, at… Ich finde, dass…
Jeg er af den mening, at… Ich bin der Meinung, dass…
Det er en god ide Das ist eine gute Idee
Jeg vil gerne Ich möchte…
Jeg foreslår, at… Ich schlage vor, dass…

Udryd de værste fejl

Mens du skriver, og måske særligt bagefter, er det vigtigt, at du husker at tjekke for fejl. Her er nogle af de vigtigste at rette, inden du afleverer din besvarelse:

  • Passer grundled og udsagnsled sammen? Har jeg fx skrevet ”Das Mädchen spielt Fussball” og ikke ”Das Mädchen spielen Fussball”?

Hvis grundleddet er ental, så skal udsagnsleddet også være det. Er grundleddet flertal, så skal udsagnsleddet også være det osv.

  • Har jeg valgt den rigtige ordklasse, da jeg slog op i ordbogen? Det er en klassisk fejl at komme til at vælge det forkerte ordbogsopslag og derved ende med en sætning, der ikke giver mening. Vil du fx oversætte den danske sætning ”unge mennesker elsker at spille fodbold”, så er det vigtigt, at du husker, at ”elsker” er et udsagnsord, som du finder ved at slå ”elske” (navnemåden) op.

Sætningen skal altså hedde:”Junge Leute lieben es, Fußball zu spielen”. Kommer du til at vælge navneordet „elsker“ i stedet, så kommer sætningen pludselig til at lyde sådan: ”Junge Leute Liebhaber, Fußball zu spielen”, og det giver jo slet ingen mening. Dobbelttjek derfor altid, at det nu også er det rette ordklasse, du har valgt.

  • Har jeg skrevet navneord med stort? Ved altid at huske at skrive navneord med stort på tysk, viser du lærer og censor, at du kan skelne mellem de forskellige ordklasser.