Blogindlæg

Her får du hjælp til at skrive et blogindlæg. Blogindlæg er en genre, der ofte er del af prøven i skriftlig dansk i 9. og 10. klasse. Vores trin for trin vejledning forklarer dig, hvordan du skal forberede og bygge dit blogindlæg op. Med denne trin for trin vejledning får du hjælp til alle faser i arbejdet.

Du kan også se to konkrete eksempler på blogindlæg. Eksemplerne viser dig, hvordan du kan bygge et debatindlæg op på en god måde. Vi forklarer undervejs i eksemplerne, hvilke tanker vi har gjort os om opbygningen og indholdet. Ved at læse vores forklaringer, bliver du klædt godt på til selv at skrive et debatindlæg til eksamen.

Hvad er et blogindlæg?

Blogindlæg er indlæg på internetsider, som ofte har form af en subjektiv tekst, hvor bloggeren giver udtryk for personlige synspunkter eller oplevelser. Genremæssigt ligner blogindlægget klummen i avis, men adskiller sig ved ikke at skulle leve op til nogle bestemte regler.

Der findes to forskellige typer af blogs:

De personlige blogs står på bloggerens personlige webside. De henvender sig til en fast gruppe af følgere og rummer bloggerens subjektive oplevelser og synspunkter. 

De ikke-personlige blogs udgives på en webside, der ikke er bloggerens egen. Det kan være på en debatside for en avis eller på en webside for en organisation eller virksomhed. De henvender sig oftest til en bred målgruppe, som ikke nødvendigvis er faste følgere af bloggen. Derfor er sproget og formen i de ikke-personlige blogs ofte mindre subjektivt. 

Du får hjælp til at skrive begge typer i vejledningen her. 

Uddrag

Her kan du læse et uddrag fra vejledningen:

Sproget skal være rettet mod din modtager

I de personlige blogs har afsender og modtager ofte et kendskab til hinanden på forhånd. Derfor bliver personlige blogs udformet i en intim og fortrolig tone, hvor afsenderen taler meget direkte til modtageren. De rummer også mere personligt indhold og hverdagssprog. Du må gerne bruge talesprog, pauseord (øh…), slang og udråbsord.

For at ramme den personlige tone skal du forestille dig modtageren som en usynlig samtalepartner. 

Eksempel

Min mor købte for nyligt et enormt puslespil, som hun mente, at vi skulle lave sammen. Kedeligt! Hjælp mig, Instagram! Men efter noget tid blev jeg faktisk helt opslugt af det. Jeg blev meget fordybet i at samle brikkerne til store farvestrålende blomster. Selv når jeg gik i stå, og det blev kedeligt igen, blev jeg ved. 

Det var meningsfuldt at se brikkerne falde på plads. Det var rart at gøre noget, der var kedeligt i starten. Tiden var ikke bare løbet sin vej, men den var brugt til noget. Det var bedre end Instagram. Måske du mærker livet mere, hvis du keder dig af og til? Måske er det faktisk ret sundt?

I de ikke-personlige blogs kender afsender og modtager ikke hinanden, derfor skal de være formuleret i et mere formelt og objektivt sprog. Her skal du formulere dig på samme måde, som du skal i en klumme til en avis. Så du skal altså forestille dig, at læseren er en anonym og tilfældig person, som har interesse i dit emne.

Teksten herover er kun et uddrag. Den fulde tekst er kun for medlemmer.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Skolehjælpen.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Blogindlæg

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.