Lyrik- og digtanalyse

Her har du en god vejledning til analyse af digte og lyrik i folkeskolen. Vejledningen er en analysemodel, som leder dig igennem arbejdet. Du kan bruge den til alle former for lyrik, det vil sige sangtekster, traditionelle digte og prosadigte.

Du kan læse mere om:

Vejledningen her er til dig, der skal skrive en lyrik- eller digtanalyse, lave en synopsis eller holde et oplæg. Du kan også læse vejledningen, hvis du vil blive bedre til de analysebegreber, som man typisk bruger i dansktimerne.

I vejledningen finder du massevis af eksempler. Både i selve teksten og nederst på siderne. Eksemplerne er lavet af redaktørerne på Skolehjælpen og kommer fra de mange analysehjælp til digte og lyrik, som du kan finde på sitet.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag fra vejledningen:

Sammenligninger

Sammenligninger er næsten det samme som metaforer. Men de adskiller sig ved at have et sammenligningsord. Det kan til eksempel være ”som” eller ”ligesom”. Når du analyserer en sammenligning, skal du have styr på tre ting. Hvad bliver sammenlignet, hvilken betydning giver det, og hvordan virker det på læseren?

I Emil Aarestrups digt ”Angst”, kan du finde denne sammenligning:

Om lidt, er vi forsvundne
Som Boblerne i Bækken.

Her sammenlignes digtets lyriske vi med bobler i en bæk. Det lyriske vi er et par, som elsker hinanden. 

Hvilken betydning skaber sammenligningen? Bobler i en bæk er noget, der hurtigt forsvinder igen. De bliver ødelagt eller taget med af strømmen. På samme måde er det med kærlighedsforholdet. Det vil også gå i stykker. Alle mennesker dør nemlig på et tidspunkt. Så kærligheden kan aldrig vare evigt.

Sammenligningen skaber en intens stemning i digtet, som kan få læseren til at tænke over, hvor kort livet er.

Teksten herover er kun et uddrag. Den fulde tekst er kun for medlemmer.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Skolehjælpen.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Lyrik- og digtanalyse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.